Hoe heet de huidskleur van blanke mensen?

Ik bedoel dus niet:

Blank of wit, maar de officiele kleur van (gezonde) blanke mensen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je hoe die kleur zou heten als je hem als verf op de muur zou smeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja

Antwoorden (15)

blank is de officiele aanduiding volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De vraagsteller zei: "Dus NIET 'blank'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de officiele benaming werd gevraagd, en die is gewoon blank zover ik weet. vandaar dit antwoord. als je mij vraagt wat is 2 + 2 is maar zeg geen vier, dan zeg ik gewoon vier.
AWM
14 jaar geleden
Als iemand aan mij vraagt: Wat is 2+2, maar je mag geen vier zeggen, dan zeg ik niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verschil moet er zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je koopt geen 'blanke' verf. Hooguit blanke lak, maar dat lijkt er niet erg op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedank voor de info, ik graag pindakaas trouwens
Rozig wordt het ook wel eens genoemd. Maar blank is ook goed :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dat ook combineren,dan wordt het Ranzig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd :-)
Gewoon blank er is geen andere naam voor.
Rossig is van een baby en de bijnaam is bleekscheet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook van verf, gewoon blank of blanke lak b.v.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psies, wat moet je er anders van maken? :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blanke lak is toch niet huidkleurig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar de benaming huidkleurig zeg je ook niet.
Die huidskleur heet kaukasisch
Kau` ka - sisch [-zies] bijvoeglijk naamwoord van de Kaukasus; het Kaukasische ras het blanke ras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donkere mensen worden wel eens ``kleurrijk`` genoemd.

Dus blanken zijn misschien dan wel ``kleurarm``.

Kleurloos lijkt me weer iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha...kleurloos wil ik mijzelf niet noemen nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aardig gevonden Conan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij de tinten voor niet-blanke mensen zit er tussen de tinten voor blanke mensen veel verschil. De kleur van blanke mensen is dus niet een bepaalde kleur. Schilders mengen deze kleur in hun schilderijen altijd zelf.

Als je een bepaalde kleurnaam wilt opzoeken in deze tinten dan kan dat in de kleurenlijst van HTML kleuren. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_HTML-kleuren_(op_naam).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaukasisch is het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie in de reactie [ dank aan Suzy] dat je bedoelt hoe die kleur zou heten als je hem als verf op de muur zou smeren.

De huid bestaat niet uit maar 1 kleur. Maar is een schakering van meerdere kleuren en de huid is doorschijnend.
Aderen en pigmentvlekjes maken de huid vlekkerig.

Voor huidskleur:
WIT Titaan wit (= dekkend) & Zink wit (= meer transparant)
GEEL Lemon Yellow & Cadmium Yellow deep
ROOD Crimson Red & Cadmium Red
BLAUW Kobalt & Ultramarijn & Couruleum (Hue) (=briljantblauw of azuurblauw)
BRUIN Raw Umber & Burn Sienna

En het vereist heel veel oefening om dat goed te mengen tot de juiste huidskleur.

Huidskleur moet je nooit rechtstreeks uit een tube halen. Deze moeilijke kleur moet je zelf mengen. Een belangrijke kleur voor een blanke huid is oker. Met deze kleur wordt de huid van het portret niet té rose of té bruin. Schaduw maak je door blauw of groen (dus blauw met geel!) aan de huidskleur toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De blanke huidskleur is niet één kleur en laat zich ook niet uit een potje mengen. Als je iets wilt maken dat er op lijkt heb je allerlei kleuren geel, beige, lichtbruin, roze, oranje en dergelijke nodig, en dan NOG gaat het nooit op huidskleur (zo noemen we het in de verfdoos) lijken. Eén van de kenmerken namelijk van de blanke huid, is dat die transparant is ; je ziet verschillende huidlagen door elkaar heen. En die kleur kun je onmogelijk benaderen. De blanke huid is dan ook zelden of nooit egaal van kleur.

Kleuren als lichtbeige en zalmoranje/roze komen er het dichts bij in de buurt als je niks anders hebt, maar in de regel zul je nooit precies de kleur kunnen vinden die je zoekt. Maar ik betwijfel of dat bij andere rassen / kleuren wel zo is, hoor. Tuurlijk, bruin herk;en je meteen als bruin, maar heel licht zalmoranje/roze of licht- tot donkerbeige herken je ook op een tekening meteen als 'blank', hoor.

Wit is het in elk geval verre van. Net zoals er maar heel weinig 'zwarte' mensen zijn die écht zwart zijn. Hooguit Zwarte Piet, maar die heeft dan ook geen 'ras'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok op elpenbeen als verfkleur. Als je die meer op echt vel wil laten lijken dan moet je tamponneren met roze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vleeskleurig wordt veel gebruikt om deze kleurtint aan te duiden.

Er wordt wel gedacht dat 'vlees' in die context slaat op 'huid' maar dat is niet zo; het is vleeskleur omdat je dwars door de dunne huid van een blanke heen kunt kijken, wat een kleur oplevert die lijkt op dat van een stuk ham.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Engels krijgt het de naam "caucasian white" opgestempeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarin is Caucasian meer een verwijzing naar de regio waar witte mensen oorspronkelijk vandaan zijn gekomen dan naar de kleur. Vergelijkbaar met het gebruik mensen met een bruine of gelige huid aan te duiden als 'African' of 'Asian'