Vraag van m`n dochter.. waarom heet een moedervlek een moedervlek en geen vadervlek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Volgens "Pinkhof,H. Geneeskundig woordenboek" luidt de Latijnse benaming voor moedervlek, een aangeboren angioom: naevus maternus. Naevus = vlek. Mater = moeder. Maternus = van moederszijde. Moedervlekken kunnen al vanaf de geboorte bestaan. Hieruit zou afgeleid kunnen worden dat de naam moedervlek verwijst naar het feit dat dergelijke pigmentophopingen meestal reeds vanaf de geboorte te zien zijn.
Volgens het etymologisch woordenboek (Van Dale) staat bij moedervlek: Huidvlek, waarmee men geboren wordt. (1769) ontstaan dergelijke vlekken doordat de moeder haat zwangerschapslusten niet kon bevredigen.
(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vroeger geloofden mensen dat moedervlekken werden veroorzaakt door de zwangerschapslusten van de moeder. Dat zijn plotselinge onverklaarbare eetbuien van zwangere vrouwen. Elke keer dat de moeder zo’n aanval had en die niet bevredigde, kreeg het ongeboren kind een moedervlek. Tegenwoordig weten we beter: moedervlekken zijn kleine huidafwijkingen met veel pigment. Ze zijn inderdaad aangeboren, maar hebben niets te maken met de augurken en andere lekkernijen die de moeder al dan niet tijdens de zwangerschap heeft gegeten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aan bovenstaande antwoorden toe te voegen:
Tijdens een zwangerschap kunnen bij de moeder meer moedervlekken ontstaan.
Dit is geen bewijs dat een moedervlak daarom moedervlek heet, maar het klinkt wel logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na alle serieuze en goed antwoorden nu een wat luchtiger antwoord:
vadervlekken zijn witachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien omdat het kind in de moeder gegroeid is en het daarom moedervlek heet...zo van: die heb je van je moeder meegekregen...een tatoeage!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag maar misschien wel een leuke toevoeging.
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer een pasgeboren baby veel, of vreemde moedervlekken heeft dit kan wijzen op reïncarnatie. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moedervlekken danken hun naam aan de vroegere veronderstelling dat je ze van je moeder zou erven.

Omdat uit onderzoek inmiddels is gebleken dat ze via beide ouders erfelijk zijn, zouden ze echter net zo goed vadervlekken kunnen heten.
Gemiddeld heeft elk mens er ongeveer veertig.