Het woord volk duidt op een gemeenschappelijkheid. In de oorlog werd bijvoorbeeld gesproken over het Nederlandse volk. Hedentendage klinkt dat nogal vreemd met zoveel verschillen tussen mensen. Tegenwoordig spreekt men liever van bevolking, bedoeld wordt dan de mensen die in een bepaald wonen.

Toegevoegd na 5 uur:
in een bepaald land wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bedoelt vast : mensen die in een bepaald GEBIED/LAND wonen, maar evengoed een +je
Bevolking verwijst naar de populatie; een groep mensen die tussen bepaalde grenzen (landsgrenzen, continentale grenzen, gemeentelijke grenzen) woont.

Volk verwijst naar een groep mensen die een aantal dingen gemeenschappelijk hebben. Bijvoorbeeld afkomst, religie, taal, gewoonten. Maar het kan ook verwijzen naar de inwoners van een land.

De scheidingslijn kan dus heel dun zijn.
Bevolking is meer statistisch, volk heeft een meer culturele 'smaak'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volk

volk het; o -en, -eren 1 historisch gegroeide gemeenschap van erfelijk verwante mensen met min of meer gelijke taal en gewoonten 2 de gezamenlijke bewoners ve staat 3 mensenmenigte 4 slag van mensen: raar ~; scheepsvolk 5 de bijen ve korf

Bevolking.

 be·vol·king de; v -en gezamenlijke in- of bewoners