Welk kippenras legt veel eieren maar is niet uitgelegd na 1 jaar?

Ik ben op zoek naar een rustig kippenras dat goed legt, maar niet na 1jaar al uitgelegd is.
Ook zouden het rustige dieren moeten zijn, ik wil er maar 3 houden maar enkel en allen voor de eieren.
Dus hoge eiproductie, maar wel iets langer leven dan Isa Brown of dergelijke hybriden.
Wie heeft er een goede tip? Iemand goede ervaring met een ras?
Moeten wel gewone kippen zijn, geen krielkippen, normaal formaat eieren dus.

Alvast bedankt!!!

Groetjes

Sven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.8K

Antwoorden (2)

Wij hebben orpingtons, grote kippen maar wel vriendelijk en rustig. Leggen elke dag een eitje behalve 's winters en als het bloedheet is.
Deze kippen springen niet en vliegen niet.
We hebben ze nu 5 jaar en ze leggen nog steeds eieren.
Het blijven natuurlijk wel dieren, dus verwacht niet dat ze alle 3 elke dag 1 ei leggen, soms hebben ze geen zin.
Als je de ruimte hebt zou ik voor meer gaan. Wij hebben 6 en gemiddeld 4 eieren per dag. En als ze broeds zijn leggen ze helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hybrides leggen de meeste eieren, maar daar zijn ze ook op gefokt uiteraard, maar leven 2, 3 misschien 4 jaar.
Wel dankbaar om er daar een paar van te nemen, die dieren hebben als "legbatterij" kippen een niet al te leuk leven, ook niet als ze als zogenaamde scharrelkippen leven, dan zien ze nog geen buitenlucht.
In mijn ervaring leggen Orphinton en Barnevelder goed, Red Island als derde. Alle drie rustige kippen. De Brahma is ook een hele rustige kip, maar legt wat minder.
Om enkel en alleen kippen te nemen voor de eieren is wat jammer, je kunt ook enorm genieten door naar het uiterlijk en gedrag van je kippen te kijken, namelijk biologische eieren van kippen met vrije uitloop zijn ook te koop. (en wegen ook niet op tegen je eigen kosten waarschijnlijk)
Als je 3 kippen neemt geef ze voldoende ruimte, liefst op gras laten lopen, goed voer, groentes, fruit, graan, goede huisvesting en dan Sven ....krijg je de lekkerste eieren.

Succes!