Zouden er oorlogen/conflicten bestaan in een wereld zonder emoties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Natuurlijk. Oorlogen komen niet voort uit emotie, maar uit het Darwinistische gegeven dat het gunstig kan zijn om te strijden. Het klinkt hard, maar wie geen strijdlustige genen heeft wordt simpelweg uitgeroeid. De soort die overblijft (wij dus) is geprogrammeerd om oorlog te voeren. Het recht van de sterkste geldt immers niet alleen tussen soorten, maar ook binnen een soort.

Emotie is hoe wij dit beleven, niet wat dit gedrag veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Jazeker, alleen dan weldoordacht, en niet op basis van onderbuikgevoelens.

Waar belangen elkaar tegenstrijden, heb je conflicten. Dit staat los van emotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simplynotedible: juist
@NieuwschierigA: egoïsme heef niks met emoties te maken. Ook een robot kan egoïstisch zijn, bijvoorbeeld door te weigeren om zijn stroom te delen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou je zo kunnen zien. Maar dat je het zo ziet maakt niet per sé dat het ook zo is. Als je dingen zo gaat bekijken, zou je nooit kunnen spreken van een wereld zonder emoties. Want als je dan alleen maar iets doet om niet dood te gaan, is dat puur egoïstische drang om niet dood te gaan. Wanneer je zo naar emoties wil kijken, heeft het totaal geen nut deze vraag te stellen, want dan heb je voor jezelf eigenlijk het antwoord al bedacht.
nee, emoties zijn nodig voor het bewust zijn zonder bewust zijn ook geen oorlog.... alhoewel je met een lage vorm van bewustzijn wel oorlog kan voeren, kijkend naar de amerikaantjes. Oh say can you see by the dawn's early light.... boem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha een min zonder gevoel of emotie... mijn eerste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus alle dieren die oorlog voeren (mieren en dergelijke) hebben ook bewustzijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in zoverre dat ze iets prettig vinden of niet jazeker. anders zou de term dieren mishandeling een menselijk idefix zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is allemaal nog niet zo duidelijk, hoor. Dierenmishandeling is niet voor niks alleen strafbaar voor "hogere" diersoorten. Dat alle dieren (dus ook de hele "lage") zich proberen te onttrekken aan mishandeling komt omdat dat nadelig is voor hun voortbestaan. Dat zit gewoon in de genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pijn is niet alleen weggelegd voor mensen. wij bestaan niet uit zuiver nulletjes en nulletjes zo ook dieren niet. instinct is steker bij dieren vertegenwoordigt maar het is en en niet of of.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wij nog wel meemaken dat de hersenactiviteit van een mier door een supercomputer volledig gesimuleerd kan worden. Dan zullen we het weten!
Een computer kan ook winnen met Risk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet, maar de wereld zou wel heel saai zijn. Omdat wij dan niet ons leven beleven, maar het leven ons leidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we geen emotie hebben, dan kennen we geen plezier. Plezier voor het leven. Hoe leven we dan? Ik denk als robots die elke dag op de automaat zijn. Juist die emoties maken het leven dynamiek. Je kan lachen, huilen. Je vraag is alleen maar bedoeld voor de negatieve emoties. Zoals boosheid, aggressie, frustratie, misschien ook wel verdriet.
Maar zonder deze emoties bestaat er ook geen vreugde, plezier, blijdschap, liefde...
nee want oorlog of elke vorm van conflict is gebaseerd op woede, frustratie, angst of een andere negatieve emotie. Ga er maar over nadenken wat een reden zou zijn om een land te veroveren zonder emotie. Emotie is een essentieel onderdeel van het menszijn, en onlosmakelijk verbonden met conflicten of drang naar macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja want er is altijd wel iets wat een wil hebben maar niet kan krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zouden geen oorlogen en conflicten bestaan in een wereld zonder emoties.

Dit omdat, als de mens geen emotie zou kennen, hij al lang
uit de natuurlijke symbiose die leven heet zou zijn geëlimineerd.

Emoties zijn drijfveren. Emoties zijn scheppende factoren.

Emoties die uit balans zijn creëren negatieve dingen als oorlogen en conflicten.

Emoties die in balans zijn creëren positieve dingen.

Zonder emoties wordt helemaal niets gecreëerd.
Zonder emoties sterven wij als soort in no time uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Nee. Als we ervan uitgaan dat macht ook een emotie is, dan zal er zonder machtswellustelingen geen oorlog zijn.

Een emotie wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wellicht nog wel meer. Zonder emoties is het nog makkelijker een oorlog te beginnen uit winstbejag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
winst maken bij wat? je hebt toch geen gevoel meer bij wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen gewin, nadenken
Onverschilligheid is erger dan emotionaliteit. Wanneer er emoties bij te pas komen is er hoop op een wapenstilstand. Onverschilligheid drijft de spanning echter hoog op en mondt hoogstwaarschijnlijk uit in een heftiger conflict.

Dus ja, er zouden weldegelijk oorlogen en conflicten onstaat in een emotieloze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lijkt het al bijna. Alsof het zonder emotie gebeurd. De lijken vliegen om je heen als je naar het nieuws kijkt.
Niet normaal. Dat komt toch echt voort vanuit de emotie Haat. En zolang er ouders zijn, die hun kinderen leren om een ander soort te haten...is dit nog maar het begin van alles. Waarom is er oorlog? Anders valt de hele wapen industrie in elkaar. Zo zit het ook nog. En draait alles dus weer om GELD. De grootste virusverwekker aller tijden.
Dit is alleen mijn mening hoor, is nergens op gestaafd.
Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk van niet,
conflicten ontstaan omdat:
-de een iets van een ander wilt en dat niet wilt geven
maar je wilt niets omdat je geen gevoel hebt bij dat andere idee
-de een iets anders denkt dan de ander.
de ratio heeft de overhand, dus dan accepteren en respecteren we het. Je hebt geen gevoel meer bij dat idee.
-de ander iets deed waar jij niet blij mee bent.
spreekt voor zicht
-de ander jou aanvalt,
dat gebeurd dus niet

ik denk ook echt dat als je een beetje normaal gaat nadenken over de opbrengsten van oorlog, dat je eruitkomt dat je alleen je staatschuld aan het vergroten bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is meer geld ook een emotie... de grootste drijfveer is toch echt geld helaas. ( of eten, goud of ander soort meer , meer , meer als een ander heeft... vul zelf in)

Toegevoegd na 53 seconden:
Ja dus... want dat was je vraag.