loopt het decennium nu van 2000 t/m 2009 of van 2001 t/m 2010?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is al heel lang een strijdpunt wanneer precies een eeuw of een decennium begint. Met de komst van het programmeren van computers, zo rond 1950 dus, kwam er meer duidelijkheid. Want computers werken alleen volgens een heel strak regime. Ook werken ze alleen met nullen en enen. Al snel bleek, dat de regels in een tabel van zeg 64 regels, het best genummerd konden worden van 0 tot en met 63. In het tweetallige stelsel is dat 000000 tot en met 111111. Intern werkt een computer dus altijd vanaf nul. Maar mensen zijn gewend om bij 1 te beginnen. Daarom kun je bij het programmeren vaak opgeven, of jij bij 0 of bij 1 wil beginnen. Intern zal de computer dit altijd vertalen naar beginnen bij nul. De vraag is dus eigenlijk: hoe moet je tellen? Wij mensen verhogen met 1, nadat iets ^af^ is. Dus als je 1 appel hebt gegeten, zeg je ik heb 1 appel gegeten. Niet 0 en ook niet 2. Dit zijn telbare dingen. Bij het verstrijken van tijd, of afstand, is dat niet telbaar. Daarom beginnen we dan bij 0. Bij tellen gaat het dus om telbaarheid en ontelbaarheid, en om begin en einde. Aan de start van je allereerste marathon zeg je:"dit is mijn 1e marathon, dus ik heb nog 0 km gelopen". Vandaar mijn conclusie: het 1e decennium begint bij jaar 0. En ter verdere verduidelijking van dit langlopende misverstand, deze vraag: de jaartelling begon bij de geboorte van kindje Jesus. Is hij nou geboren in jaar nul, of in jaar 1? Wat zou nou logisch zijn???

Het laatste! Je begin t altijd bij 1 te tellen en niet bij 0. Zo begon ook de nieuwe eeuw pas op 01-01-2001 Toegevoegd na 11 minuten: http://www.trouw.nl/opinie/brief-hoofdredacteur/article2952969.ece/_Het_begin_van_een_nieuw_decennium_.html

van 1 januari 2000 tot en met 31 december 2009

Een decennium is 10 jaar, dus inderdaad van 01 januari 2000 tot en met 31 december 2009 en van 01 januari 2010 tot en met 31 december 2019.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100