loopt het decennium nu van 2000 t/m 2009 of van 2001 t/m 2010?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het is al heel lang een strijdpunt wanneer precies een eeuw of een decennium begint.
Met de komst van het programmeren van computers, zo rond 1950 dus, kwam er meer duidelijkheid. Want computers werken alleen volgens een heel strak regime. Ook werken ze alleen met nullen en enen. Al snel bleek, dat de regels in een tabel van zeg 64 regels, het best genummerd konden worden van 0 tot en met 63. In het tweetallige stelsel is dat 000000 tot en met 111111.
Intern werkt een computer dus altijd vanaf nul. Maar mensen zijn gewend om bij 1 te beginnen. Daarom kun je bij het programmeren vaak opgeven, of jij bij 0 of bij 1 wil beginnen. Intern zal de computer dit altijd vertalen naar beginnen bij nul.
De vraag is dus eigenlijk: hoe moet je tellen?
Wij mensen verhogen met 1, nadat iets ^af^ is. Dus als je 1 appel hebt gegeten, zeg je ik heb 1 appel gegeten. Niet 0 en ook niet 2. Dit zijn telbare dingen.
Bij het verstrijken van tijd, of afstand, is dat niet telbaar. Daarom beginnen we dan bij 0.
Bij tellen gaat het dus om telbaarheid en ontelbaarheid, en om begin en einde.
Aan de start van je allereerste marathon zeg je:"dit is mijn 1e marathon, dus ik heb nog 0 km gelopen".
Vandaar mijn conclusie: het 1e decennium begint bij jaar 0.

En ter verdere verduidelijking van dit langlopende misverstand, deze vraag: de jaartelling begon bij de geboorte van kindje Jesus. Is hij nou geboren in jaar nul, of in jaar 1? Wat zou nou logisch zijn???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het laatste! Je begin t altijd bij 1 te tellen en niet bij 0.
Zo begon ook de nieuwe eeuw pas op 01-01-2001

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.trouw.nl/opinie/brief-hoofdredacteur/article2952969.ece/_Het_begin_van_een_nieuw_decennium_.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Nee Twammy! 01-01-01!
rose
13 jaar geleden
Mool, ik heb het in 1999 tot bloedens toe proberen uit te leggen, maar men wou toch zo graag dat met het jaar 2000 het nieuwe Millennium begon... Maar ik hoef dit keer niet, jij was me gelukkig voor.
rose
13 jaar geleden
@ twammy 2000 was het tweeduizendste jaar, het laatste jaar dus van het tweed millenium. 1 millennium is duizend jaar, 2 millennia zijn tweeduizend jaar en NA die tweeduizend jaar begint in 2001 (eg wel) het Derde Millennium.
rose
13 jaar geleden
inderdwaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht twammy, dat ik toch duidelijk antwoord gaf!
rose
13 jaar geleden
Overigens "EEN decennium" kan ook best van 27 maart 1984 tot en met 26 maart 1994 lopen. Is ook EEN decennium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd een andere benaming voor een tiental opeenvolgende jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose
Als jij op een onbewoond eiland terechtkomt, begin je dan pas te tellen als je er één jaar zit?
Ander voorbeeld: teken eens een tijdlijn met voor elk jaar een streepje. Zet je dan bij het eerste streepje '1'?
rose
13 jaar geleden
@ Misterwrite: Nee, ik zit vanaf het begin in het eerste jaar, jaar 1, dat na precies 1 jaar eindigt, waarna ik de volgende dag in jaar 2 zit, het tweede jaar. Alle 365 (366) dagen van het eerste jaar, dus ook de laatste, zit ik in het eerste jaar. Aan het eind van de eerste tien jaar, op de laatste dag van het tiende jaar, jaar 10, zit ik om precies twaalf uur 's avonds 1 decenium op het eiland. Het eerste decennium (de eerste tien jaar, letterlijk) zit er op. Op de eerste dag van het elfde jaar (jaar 11) begin ik aan het tweede decennium. Savvy?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mister Write, you are wrong! Stel,dat je op jouw eiland verstoppertje met jezelf zou gaan spelen en je moet tot 10 tellen, begin je dan met 0?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelden zo veel onbegrip geëtaleerd gezien!
rose
13 jaar geleden
@tammy: Dat met leeftijd een jaartelling gaat er bij de mensen maar moeilijk in. De crux zit in het verschil tussen tellen en benoemen. Je telt een jaar pas als 1 aan het eind, maar je noemt het vanaf het begin jaar 1. Het kind zit dus tot het 1 jaar oud is in zijn eerste jaar, jaar 1. Vanaf het moment dat het 9 jaar is totdat het 10 is zit het in zijn tiende levensjaar, jaar tien. Vanaf de dag dat het kind 10 is zit het in zijn 11e levensjaar, jaar 11. De eerste 10 jaar, het eerste decennium, zijn dus pas om als het kind zijn tiende verjaardag viert, na tien jaar, in jaar 11 (ja je viert je 10e verjaardag IN je elfde levensjaar) En passant, 0,9* (een 0, een komma, en dan een oneindige rij negens) = 1
rose
13 jaar geleden
@Twammy: Dat hangt van het aantal schrikkeljaren af...
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
3651,9*
rose
13 jaar geleden
@ twammy, als je wat wilt zeggen, zeg dat dan...
rose
13 jaar geleden
Voor de laatste dag die ik beschrijf, de eerste dag van het tweede decennium, de eerste dag ook van jaar elf, heb ik er, tot aan dag 365 van het tiende jaar (jaar 10) 3651,9* dagen gezeten. Hoe kom jij aan 4017?
rose
13 jaar geleden
@ Loenie: Houdt wel tellen en benoemen uit elkaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@twammy,juist door het woord onbegrip te gebruiken, i.p.v. domheid, laat ik iedereen in zijn waarde! Het is absoluut geen schande als iemands er een andere mening op na houdt, ook al is die dan fout.
rose
13 jaar geleden
Maar dat zeg ik toch helemaal niet, Twammy! Waar haal je dat dan uit mijn tekst? Ik zeg toch dat het decennium er na tien jaar op zit en dat we op de eerste dag van het elfde jaar (jaar 11) in het tweede decennium zitten! Je moet wel goed lezen, beste Twammy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heb ik op GVF deze week de verzuchting geslaakt, dat men wel gelezen wil worden, maar vaak niet de moeite neemt zelf te lezen! Daardoor ontstaan veel misverstanden.
Overigens heb ik deze vraag aangemerkt als Goeie Vraag, want dat moet het toch wel zijn als ie zo veel emoties los maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@twammy,het is niet tussen twee haakjes, maar tussen haakjes.
rose
13 jaar geleden
Ah, Twammy, daar kwam de aap uit de mouw. Ik heb het nergens over een jaar nul, er is geen jaar nul, weg 365 dagen. Jaar 1 t/m 10 is gewoon 10 jaar = 3652 dagen. En daarna jaar 11. (Als je tien kandidaten (of een x hoeveelheid) op een rij zet, is er dan een 'Kandidaat 0'? Nee, hè...)
rose
13 jaar geleden
Wie was toch ook weer die voetballer met rugnummer 0?
rose
13 jaar geleden
Ja.
rose
13 jaar geleden
Historici kennen het jaar 0 niet, die gaan van 1 voor Christus naar 1 na Christus.
rose
13 jaar geleden
Ach, Jezus is eigenlijk een paar jaar voor Christus geboren. Maar als je de Christelijke jaartelling strikt wilt nemen, is het jaar 1 het eerste jaar na Christus en zou Christus derhalve in het jaar 1 voor Christus geboren zijn. Met een jaar nul zou je trouwens het probleem hebben dat je moet beslissen of dat dan bij de eerste eeuw na Chr. of bij de eerste eeuw voor Chr. zou horen. Lastig.
rose
13 jaar geleden
http://www.millenniumvergissing.net/frame1.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rose schreef: Mool, ik heb het in 1999 tot bloedens toe proberen uit te leggen, maar men wou toch zo graag dat met het jaar 2000 het nieuwe Millennium begon… Maar ik hoef dit keer niet, jij was me gelukkig voor.
~***************************************************
Ik zou het aantal van je reacties wel eens willen zien, als jij je geroepen voelt wel te "hoeven"!
rose
13 jaar geleden
Ik kon het niet laten (grijns). (Ik kan soms heel vasthoudend zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo heeft Rose gelijk? Rose heeft überhaupt geen antwoord gegeven, ze viel alleen mij bij en dat op bewonderenswaardige wijze
rose
13 jaar geleden
Zo is dat, Parkito!. Je had volkomen gelijk en daarmee basta! (en dank) Buiten dat, waar astrologen allemaal rekening mee houden weet ik niet, maar de wetenschap kent geen 'jaar nul'. (Ik had natuurlijk wel gelijk... ;-))
rose
13 jaar geleden
Oh, ja, Twammy, update je foute antwoord dan even met de correcte informatie, anders raken lezers later misschien wel in de war door al die plusjes bij jou...
van 1 januari 2000 tot en met 31 december 2009
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een decennium is 10 jaar, dus inderdaad van 01 januari 2000 tot en met 31 december 2009 en van 01 januari 2010 tot en met 31 december 2019.