mensen hersens zijn dom en worden snel en graag in de maling genomen, ze zien dan een optische ilusie en de hersens maken daar weer iets anders van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zodra je niet weet hoe iets in elkaar steekt. Goochelaars en Uri Geller en andere charlatans zoals Char (cold/hot readers) maken daar dankbaar gebruik van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals een fata morgana.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit onwetendheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onwetendheid schept illusie, onwetendheid is er al dus illusie is er al en altijd al geweest...

En door de waarheid te zien lost de illusie op...

Dus het is een onjuiste vraag hoe dat illusie ontstaat, want die is er al...

Illusie kan alleen oplossen, wat ik al zei..

dank je
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een illusie ontstaat in je hoofd. Het is immers iets dat je denkt te zien maar er eigenlijk niet is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hersenen zijn gewend om te gaan met een "gewone" werkelijkheid; dat is noodzakelijk om in het dagelijks leven adequaat te reageren. Als je hersenen rekening moeten houden met alle mogelijke afwijkingen raak je nooit een straat overgestoken. Door die versimpelde manier van waarnemen kunnen je hersens in de luren worden gelegd als de werkelijkheid anders is dan je normaal mag verwachten.
Tekeningen van M.C. Escher staan bol van optische illusies; bij de eerste aanblik kan het er nog even vrij normaal uitzien tot je even later tot de conclusie komt dat in wat je ziet b.v. het water omhoog lijkt te stromen.
Op zulke beelden zijn onze zintuigen niet gebouwd en er moet dan wat denkwerk verricht worden om de tekening te snappen.