is het normaal dat een nest eendekuikens al na één dag zonder moeder op stap gaat?

Hoi,
gisteren zijn hier in de tuin de eendjekuikens uitgekomen.
Vandaag gingen we kijken bij de vijver.
We zagen de eendjes wel, maar de moeder niet.
Op gegeven moment waren ze zelfs onder het bruggetje door in een ander stuk vijver en werd er door een ekster een jong meegenomen.
Is het normaal dat de moeder er niet bij is?
Groetjes, Debby

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (4)

Jonge eenden

In de lente zoekt iedere mannetje een vrouwtje. Samen maken ze hun nest. Het nest is goed verstopt in het gras of in het riet. Het vrouwtje legt gemiddeld 10 eieren. Het broeden duurt gemiddeld een maand. Het mannetje is niet zo'n trouw vader. In het begin past hij nog wel op, maar al snel laat hij het vrouwtje al het werk alleen doen. Dan komen de eieren uit. Jonge eenden zijn nestvlieders. Dat betekent dat ze niet in het nest blijven. Al gauw gaan ze mee het water in. De jonge eenden kunnen meteen zelf hun voedsel zoeken. Maar ze blijven wel in de buurt van hun moeder. Dat lijkt heel grappig. Dan lopen ze met een hele sliert over de weg of ze zwemmen allemaal achter elkaar en de moeder voorop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is zeker niet normaal.
ik vrees dat er iets met de moedereend is gebeurd, en dat de kleintjes ten dode zijn opgeschreven.
14 jaar geleden
Nee, normaal is het niet.
Als er gevaar dreigt kruipen normaal de kleintjes onder moeders vleugels, dat kan nu niet, de moeder moet iets overkomen zijn en ik vrees het ergste voor de kleintjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zielig, de moeder is verongelukt of zo. De eentjes hebben instinctief een volggedrag, ze volgen het eerste bewegende wat ze zien als het niet moeder is.
De ekster zal ze inmiddels wel allemaal verschalkt hebben.