Mag je als profielpseudoniem bijvoorbeeld Midas Dekkers nemen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Zolang de desbetreffende naam niet als dusdanig geregistreerd staat in een auteursrechtelijk register mag je de naam zonder pardon gebruiken. De auteurswet 1912 is de enige wetgeving die (waterdicht) is afgeschermd. En de enige wet die wereldwijd vrijwel identiek is...

Zo staat mijn pseudoniem Starbless als dusdanig geregistreerd. En nee. Ik zal er geen rechtzaak van maken als iemand anders deze naam gebruikt. Ik zal er alleen wel erg van balen als dit het geval is...

Zolang je niet kunt aantonen dat je echte naam Midas Dekkers is loop je feittelijk het risico dat je hier vroeg of laat subtiel op aangesproken wordt. Met alle consequenties van dien. Als het goed is staat Middas Dekkers als dusdanig geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, BumaStemra etc.

En dan hoeft het geen eens Midas Dekkers zelf te zijn die jou hierop aan spreekt. Dit kan gewoon een fan, familie, vriend, kennis whatever zijn. Maar ook de KvK, Belastingdienst, BumaStemra etc. kunnen je hier op aansprken...

Dus wees erg voorzichtig met het kiezen van een naam...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je de "echte" ben wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja natuurlijk er zijn wel meer hondjes die Fikkie heten... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat Midas je daarvoor voor het gerecht zal slepen, maar kan je het waarmaken dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wettelijk gezien mag je niet zo maar iemands naam gebruiken met het doel voor ogen om voordeel te behalen uit het feit dat het een bekende naam is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen maar wel Didas Mekker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk kan het niet, ik vind het ook een teken van inventieve armoede als je een naam van iemand anders ga gebruiken. Verbuig het een beetje zoals mijn voorganger zegt, dan is het lollig. Andere voorbeelden: Bad Pritt (van Brad Pitt) of Gert Zaaikema (van Seth Gaaikema), welicht zijn er nog andere leuke voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijkbaar kan en mag het op deze site.