Wat is de meest 'natuurlijke' wcpapier of keukenpapier, en kan deze dan ook in de gftbak?

Ik zoek er namelijk een om deels te gebruiken als bodembedekker voor mijn knaagdieren.
Ik heb wel eens het merk danke gebruikt, maar lees nu ook dat het van dezelfde eigenaar is als van edet en libresse... niet bepaalt natuurlijke merken dus.

Een wcpapier / keukenpapier die in ieder geval geen troep bevat en niet is gebleekt: ze moeten er wel van kunnen knagen zonder dood neer te vallen. Verder het liefste ook 1 die in de gft bak kan, anders hoeft het ook niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

meest natuurlijk is niet gebleekt in ieder geval, dus beetje grijs/grauw papier. Anderzijds is het ook belangrijk dat het papier gemakkelijk tot pulp oplost in het water. Na gebruik kan het in de gft-bak, ongebruikt bij oud-papier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die trein handdoekjes zijn ideaal.
Waarschijnlijk kun je die wel bestellen via www.de12ambachten.nl anders weten zij wel waar je ze wel kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Edet, Libresse, Page, Scott, Satino, Vendor, Popla, Tork en zo kan ik nog wel even doorgaan met het opnoemen van de diverse merken...

Deze merken zijn stuk voor stuk afkomstig van één eigenaar. Het waren tot begin deze eeuw allemaal kleine ploeterende bedrijfjes die stuk voor stuk zijn samengevoegd tot één grote gigant. Deze gigant heet Vendex...

Wat betreft Edet en Libresse...

Deze twee merken worden naast Satino van volledig geresyceld paier gemaakt door "van Houten Papier" te Swalmen in Midden-Limburg. Dit in opdracht van Vendex...

Dus wat is hier niet natuurlijk aan???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gerecycled is niet hetzelfde als natuurlijk hoor.
Natuurlijk = zonder chemicaliën, ongebleekt, zonder troep. Dat zijn Edet en Libresse niet, ondanks dat ze van gerecycled papier zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle merken toiletpapier maken eveneens de grijs/grauwe natuurlijke vorm van toiletpapier. Ook Edet, Libresse, Satino etc... Het is echter zo dat de consument doorgaans de voorkeur geeft om het wat duurdere witte (gebleekte) toiletpapier te gebruiken. Dus hier spelen de inkooporganisaties op in... Ik heb even gekeken in de catalogussen van de diverse leveranciers voor mijn branche. Ik kan complete pallets vol krijgen van toiletpapier, waar geen chemicaliën etc. in zitten... Je slaat één belangrijk punt over in je vraagstelling en reactie. (De fabrikanten spelen in op de vraag van de eindgebruiker) En dit is dat het gebruik van chemicaliën in consumentenproducten steeds meer wordt teruggedrongen door regel- en wetgeving. Hetgeen jij chemicaliën noemt kan wel eens een volledig (onschuldig) biologisch verantwoord natuurproduct zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is dus een veronderstelling, maar daar heb ik niet zoveel aan.
En inderdaad, het gebruik wordt gelukkig teruggedrongen, maar het wordt nog steeds gebruikt. Vandaar dat ik zoek naar een product dat het natuurlijkst mogelijk is. Ongebleekt, zonder chemicaliën, zonder andere troep.
Dat was namelijk mijn vraag. En libresse en edet vallen daar echt niet onder!
Het beste is een bodembedekking op basis van de hennepvezel. Dat is een natuurlijk product, het verstuift niet (geen ontstoken knaagdierogen meer) en absorbeert geweldig. Een nadeel: het is moeilijk verkrijgbaar, maar als je het weet te vinden (je kunt een dierenspeciaalzaak er wel op wijzen - bedrijf dat het produceert heet Hempflax) is het nog goedkoop ook.
En voordat hier 'lolbroeken' beginnen over knaagdieren die stoned rondlopen: verdiep je eerst eens in de geschiedenis van industriële hennep! Het wordt toegepast in veel producten, van hoedenplanken van auto's (Mercedes!) tot touw, van schoonheidsproducten tot plantaardige olie.