Dat ligt eraan wat je onder denken verstaat.
Ik zou zeggen dat dieren niet kunnen nadenken. Gedrag bij apen kan er op lijken dat ze kunnen nadenken, maar dat is maar de vraag. Het is niet te vergelijken met het denken van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de meeste dieren volgen hun instinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En welke dieren niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk aan dolfijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dolfijnen , roggen, apen die kunnen wel denken denk ik..
AWM
14 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat ook die hun instinct volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman: tuurlijk. En zelfs sommige mensen volgen hun instinct. Dat is bij de ene mens beter ontwikkeld dan bij de andere mens. Maar als er dieren zijn die kunnen denken, zoals de vraagsteller vraagt, dan denk ik dat dolfijnen veel voor hebben op heel veel andere dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toen bleef het stil... Ik mag toch van een Antwoordman wel verwachten, dat als hij kritische vragen stelt, hij daarna vervolgens met het perfecte, of in ieder geval heel goed antwoord komt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt uitgedaagd, Antwoordman.......!
Nee, niet alle dieren bezitten enige vorm van intelligentie.
jc54
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar de anderen kunnen denken?
jc54
14 jaar geleden
Diverse diersoorten kunnen denken. Als je ziet dat veschillende dieren met oplossingen voor problemen komen, dan moeten ze enige vorm van intelligentie bezitten, anders bedenken ze die oplossingen niet.
Toch denk ik dat dieren kunnen denken. Apen zijn bijvoorbeeld in staat om indirect dingen te bereiken. Wanneer ze niet bij een banaan kunnen komen, omdat deze te hoog aan een touwtje hangt, kunnen ze bedenken dat als ze er dingen onder leggen (of op elkaars schouders gaan staan) ze er wel bij kunnen. Dit getuigt duidelijk van een bewust gemaakte beslissing.

Kortom: ik denk dat er (veel) dieren zijn die enkel instinctief handelen, maar dat er toch ook wel dieren zijn die wel degelijk actief denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met je eens. er zijn heel veel voorbeelden van dieren die tot zoiets in staat zijn.
Ik denk het wel, maar er is een groot verschil tussen hoe dieren denken. Een vis kan bijvoorbeeld wel denken, maar hij is het na 3 seconden het weer vergeten. Maar apen die kunndn net als ons veel onthouden. Ik heb zelf een hond van 5. Ze weet donders goed wat ze wel en niet mag.