Waarom zijn er nog zwervers?

Als ik langs de supermarkt ga zie ik altijd zwervers. Dan hebben mijn moeder en ik altijd de neiging om te zeggen: zoek toch eens werk. Als je geen goede opleiding heb gehad ga daan bij de super werken, maar doe toch wat. Om zelf aan geld te komen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K
rose
14 jaar geleden
Tegenwoordig noemen we dat daklozen. En wat mooi, dat je de wereld nog zo naief kunt benaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het blijven zwervers die niet allemaal hun best doen om werk te zoeken.
rose
14 jaar geleden
Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in de situatie waarin veel daklozen zich bevinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb met dak- en thuislozen gewerkt. En toen heb ik vaak gedacht, dat het een geluk is als je leven op een normale manier met huis en geld door kan lopen. Sommige mensen zijn dakloos geworden door een hele hoop pech tegelijk, of doordat er ineens heel veel veranderingen in hun leven optraden, die ze niet konden verwerken.
Of zwakbegaafd (net niet 100%), of psychiatrisch gestoord, de psychiatrische klinieken nemen niet snel meer mensen op. Het is echt triest. en dan natuurlijk nog de verslaafden. De meeste zwervers kennen wel de weg naar de hulpverlening voor eten en drinken als ze geen geld hebben, en zijn meestal ook bij de politie bekend. Maar zolang onze maatschappij niet kiest voor opvang, houden we zwervers. Nu zijn er ook mensen die je met geen tien paarden ergens kunt laten wonen, die zijn niet in staat om zich ergens waar dan ook aan te passen, Zo zit de mensheid nu eenmaal in elkaar. Des te ingewikkelder de maatschappij, des te meer ""uitval"".

Het beste antwoord

Voorbeeld: men neemt een gescheiden man met 2 kinderen en een wia uitkering van 1200 euro. Volgens de rechter moet deze nog 3 a 400 euro kinderalementatie betalen aan zijn ex waarbij de kinderen wonen. Nu heeft de man nog een bijstandsniveau uitkering over, namelijk tussen de 8 en 900 euro. Huur is gemiddeld 400 in de sociale sector gas en licht tussen de 100 en 150, ziekenfonds tussen de 100 en 150, rioolrecht afvalheffing boodschappen telefoon tv internet enz nog niet meegerekend, Lachen he en nu komt de grap, deze man heeft geen recht op subsidies omdat zijn uitkering te hoog is. ( kinderalementatie doet er niet toe )Het is net te veel om te sterven en te weinig om te leven. Stel dat je nog rookt ook, nou ja reken maar na :-) en als je nog niet gek was dan word je het wel, het zwervers bestaan komt steeds dichterbij op die manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

sommige mensen kunnen er niks aan doen, worden ontslagen kunnen de kosten niet meer opbrengen, en worden op straat gezet. en van straat af komen is een stuk moeilijker dan er op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zwervers zouden vast graag bij die supermarkt willen werken.

Helaas nemen ze er alleen kinderen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige zwervers zijn er door hun partner uitgezet en hebben dan geen vaste woon of verblijfplaats. Dan wordt het lastig om werk te vinden. En ergens huren zonder werk gaat ook niet. Dus dan wordt het wel heel erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt.
zonder werk geen woning, zonder woning geen werk
De voorzieningen in Nederland zijn zo geregeld dat er eigenlijk niemand meer zwerver zou hoeven zijn.

Maar veel zwervers hebben een combinatie van problemen hebben. Daardoor "passen" ze niet in bestaande voorzieningen en opvang en staan werkgevers niet te popelen om ze werk te geven.
(denk daarbij aan psychische problemen, schulden, illegaliteit, verslaving)

In Rotterdam zijn er wel projecten waarbij zwervers de kortdurend werk doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen zitten zo diep in de put dat ze niets meer weten of durfen te doen. Misschien zij ze vroeger zo gekleineerd dat ze niet meer durven werken.

Ik heb een keer van een zwerfer gehoord dat hij vroeger in het leger werkte, maar toen hij thuis kwam was er niemand voor hem die hem opving en zijn verhalen hielp te verwerken. Hij zelf was zo beduusd van wat hij allemaal had meegemaakt dat hij werkloos bleef en ging op vakantie of deed andere dingen om zijn trauma's te kunnen verwerken (wat niet lukte). Hij kwam in de bijstand, maar zat zo diep in de put dat hij met drugs aan de gang ging en schulden maakte. Op een gegeven moment was het zo erg dat hij zijn huis uit moest en ging zwerfen. Als je zoveel schulden en een trauma hebt kom je daar gewoon niet meer overheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar zo eenvoudig als jij en je moeder denken.
Helaas leven heel veel mensen door ontslag, een scheiding, een zware (psychische) ziekte al heel snel onder het bestaansminimum. Als er ook maar iets mis gaat daarna ga je al onderuit.
Als er geen vrienden of familie zijn die je kunnen ondersteunen(kunnen ze niets aan doen,die mensen moet vaak ook zelf hard hun best doen om te overleven)wordt het heel moeilijk te leven of te overleven. En als je niet mondig genoeg bent om goede hulp te zoeken of je bent angstig of verlegen gaat het heel snel de verkeerde kant op.
En het zoeken van werk is echt niet zo makkelijk als het lijkt, het is al gezegd een supermarkt neemt alleen maar hele jonge mensen tegen een miniem salaris en ook andere bedrijven zijn niet echt happig op mensen die wat ouder zijn of die een historie hebben. Kortom het valt me soms mee dat er niet meer mensen rond zwerven want hoe geweldig het allemaal ook geregeld is in Nederland(wat ik echt meen) er zijn triest genoeg ook een heel boel manieren om buiten de boot te vallen.
Dus oordeel niet te snel en te hard over mensen die daar staan!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft een excuus; is pas 12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is waar...
Sommige zwervers kiezen er voor om zwerver te worden, ik overweeg dit zelf ook wel eens.

Als je het niet eens bent met alles wat er om je heen gebeurd, is het enige alternatief zwerver worden, dat is de enige manier om echt uit de maatschappij te stappen.

Ik heb echt respect voor zwervers, en als ik contant geld bij me heb krijgen ze dat ook altijd, kunnen ze weer lekker drinken, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mensen die niet anders willen.
Wij hebben hier in ons voor zover je dat stadje (25000) inwoners mag noemen 1 dakloze vrouw.
Zij heeft geen woning en loopt de hele dag overal te hangen,rond de supermarkten en openbare gebouwen.
Met een fles wijn in de hand,en prullebakken afzoekend naar eten of sigaretten peuken.
Ze is al verschillende keren geholpen met een woning ,maar dat gaat even goed en ze maakt er een puinzooi van.
Vandaar dat ze nu nergens meer aan de bak komt,en haar leven op straat leidt.
Aan de andere kant ken ik het verhaal van een collega die uit die misere van 3 jaar op straat leven is gekomen.
Sinds een jaar een vaste baan heeft bij een schoonmaakbedrijf,en weer een eigen woning.
Maar het is vaak ook een kwestie ,waar je zelf weinig aan kunt doen.
En als je dan niet sterk in de schoenen staat,en een klein beetje pech hebt kan iedereen in zo,n situatie terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het niet altijd in de hand hebben, als ik mezelf als voorbeeld neem, samen met vriendin huis gekocht, krijg 2 jaar later een hersentumor, relatie gaat stuk, zit 2 jaar in de ziektewet vanwege 5 operatie's, raak baan kwijt ( is niet gebeurd ) moet het huis verkopen ( niet gebeurd ) moet daar door de slechte verkooptijd bijvoorbeeld € 50000,- verlies opnemen. dan ben je dus voorlopig wel even bezig om je schuld af te lossen, dan zit je dus helemaal aan de grond. Gelukkig heb ik een goede werkgever die me nooit heeft laten vallen en ben ik weer volledig aan het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de stad waar ik woon, zijn de voorzieningen voor daklozen enorm goed geregeld. Men kan voor een redelijke prijs een kamer krijgen in het slaaphuis, en daarnaast 3 maaltijden per dag. Men hoeft dus niet op straat te slapen en is bovendien verzekerd van 3 gezonde maaltijden. Na afrekenen van deze kosten blijft er nog genoeg zakgeld over, om van te genieten. Meeste zwervers krijgen gewoon een uitkering.

Voorwaarde om in slaaphuis de nacht door te kunnen brengen is dat de mensen om 2300 uur binnen zijn. Wat we vaak zien is dat de mensen er voor kiezen om de nacht buiten op straat door te brengen. Al hun zakgeld omzetten in bier. Mensen op straat lastig vallen met bedelvragen en ondertussen hangen op plekken waar ze voor overlast zorgen.

Heb totaal geen medelijden met zwervers in Nederland. Mensen die het niet willen hoeven niet dakloos te zijn.

Houdt trouwens in de gaten dat het geld dat je aan mensen op straat geeft meestal wordt omgezet in alcohol en drugs. Met een gift helpt je ze dus nog verder in de vernieling!
14 jaar geleden
Zwervers hebben een andere persoonlijkheid als jij. Ze zijn vaak zwakbegaafd, ze missen elk basaal zelfvertrouwen, hebben weinig liefde thuis gehad, ze komen vaak uit gebroken gezinnen, ze missen sociale vaardigheden, etc. Daar komt nogeens bovenop dat ze heel negatief benaderd worden door sommige mensen. Een aardig woord tegen ze doet wonderen, echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn legio oorzaken voor te bedenken, waarbij verslavingen en schulden en geen (goede) vrienden hebben mij zo te binnen springen en waarschijnlijk 't vaakst voorkomend zullen zijn als zijnde oorzaken.

In de USA vervalt men massaal in de criminaliteit om te kunnen overleven, omdat 't sociaal vangnet daar erg zwak/uitgedund is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dit wordt wel persoonlijk maar vooruit. Ik ben zelf een tijdje dakloos geweest. Mijn manisch depressieve moeder had me het huis uitgegooid....
Daar sta je dan; 19 jaar, studerend en precies 100 (toen nog gulden ) op de bank. De kleren aan je lichaam en bij toeval je insuline, je paspoort en je portomonee op zak. Waar moet je dan naar toe....
Gelukkig was er plaats in een opvanghuis voor jongeren en kon ik twee dagen later onder begeleiding mijn schoolspullen en de noodzakelijke kleding bij mijn moeder ophalen. Drie maanden later heb ik een kamer gevonden.

Ik heb toen ontzettend veel geluk gehad, het had zo ontzettend anders kunnen lopen!

Ter voorbeeld, ik was de enige in het tehuis zonder drugs/alcohol/schulden problematiek, de enige die naar school ging en de eerste!!!! die studeerde aan het HBO...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zijn een heleboel redenen waarom er zwervers bestaan er zijn er al een heleboel genoemd in de eerdere reacties.
Maar er zijn vooral zwervers omdat er zoveel verschillende soorten mensen zijn. Onze samenleving en alle hulp is gericht op de gemiddelde mens, echter is er een aantal mensen die niet in dit (denk)kader past, voor een aantal van hen is een oplossing, door aangepaste omstandigheden te creeëren, maar voor enkelen werkt dat ook niet. Deze mensen komen om heel veel verschillende redenen op straat terecht, maar vooral omdat zij nergens anders passen.

Dus hoe goed bedoeld bepaalde projecten ook zijn, sommige mensen zullen daar nooit inpassen en zullen altijd op straat blijven leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je deze vraag stellen aan het "kabinet"
die weten precies hoe het komt en weten ook altijd hoe je het kunt voorkomen...ahum!

bezuinigen op de armsten..lager kan altijd lager dus laat de laagste lonen maar meer de broekriem aanhalen ..rijker worden rijker en armen---> armen.

als je echt aan de grond zit dan kun je nergens anders terecht dan op straat..niemand wil je meer!
Als je geen familie hebt die je tijdelijk onderdak wil geven ben je hier ondanks al die mooie "sociale"wetten mooi in de aap gelogeerd!

De mening van het winkelend publiek is over het algemeen zoals je beschrijft...ga toch eens werk zoeken..of die zal wel aan de drugs zijn...misschien toch eens verder kijken ..

achter iedere "zwerver" zit vaak een in en in triest verhaal ! ze staan er echt niet voor hun dagelijkse praatje en omdat ze graag bekeken willen worden..
maar ja geen mens kan leven van de lucht toch?

Ik weet niet wat zwaarder is ..achter de vuiniswagen lopen óf met een straatkrantje bij de supermarkt staan.
en dan heb ik het niet over lichamelijk maar geestelijke belasting!