Wat is de betekenis van het nummer 101 in veel boeken en films?

Volgens mij heeft het ook betekenis in het echte leven,maar ik vind het ook veel terug in boeken(1984 bijvoorbeeld)en films.Het lijkt wel of het net de overtreffende trap ergens van is.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/beginnerscursus-101.44277

Dit bedoel ik niet!In een film word bijvoorbeeld gezegd evolution 101,en daar haalde ik uit dat het nog erger is dan het 100%principe.Meer dan het totaal.Moeilijk uit te leggen,ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.8K

Het beste antwoord

Met '101' kunnen twee dingen bedoeld worden.

Ofwel het zijn de basisprincipes, de eerste beginselen. Dat is wat in de genoemde vraag (van mij...)
http://www.goeievraag.nl/vraag/101.44277 wordt bedoeld.

Ofwel het is symbolisch voor "veel", zoals in de boektitel "101 manieren om je huis schoon te houden". Dat is vergelijkbaar met het "1001-dingen-doekje".

In jouw voorbeeld van "Evolution 101" wordt waarschijnlijk bedoeld dat het het basisidee van de evolutie is. Neem bijvoorbeeld de opmerking dat dieren door toeval andere eigenschappen krijgen, en dat die eigenschappen aan volgende generaties zullen worden doorgegeven als het toevallig nuttige eigenschappen blijken te zijn, terwijl diezelfde eigenschappen snel zullen uitsterven als het toevallig nadelige eigenschappen blijken te zijn. Deze beschrijving geeft de basis van de evolutietheorie weer. Als iemand dit dus vertelt, kun je daarop reageren door te zeggen dat dit "Evolution 101" is.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijlijk bedoel je dit fenomeen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/beginnerscursus-101.44277

Toegevoegd na 46 seconden:
Maar het kan ook best zijn dat je iets anders bedoelt, je vraag is nogal zonder r.
14 jaar geleden
In titels van boeken wordt het gebruikt om aan te geven dat er net íets meer informatie is dan 100 dingens.
(Titels zoals 101 manieren om...)

Verder kun je hier wat 'grappige' toevalligheden vinden, die ook met 101 te maken hebben:
http://www.ridingthebeast.com/numbers/nu101.php

Toegevoegd na 25 seconden:
Het moet natuurlijk 'dingen' zijn, in de eerste regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het huisnummer van Samson en Gert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
101 = 1 on 1 Dat wil zeggen stap voor stap, van basis tot eind.

Bv. de film "Sex and Death 101" gaat erg diep in op liefde en aantrekkingskracht van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
101 staat voor dalmatiërs.
Evolution 101 gaat dus over de evolutie van de dalmatiër.