Waarom zijn de grenzen van de staten in de VS rechthoekig?

http://i30.photobucket.com/albums/c347/WhiteViper/Roadtrip.jpg

kijk zelf maar. De grenzen van onze provincies zijn juist weer niet rechthoekig. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

omdat kolonisten die het land hadden ontdekt van verschillende landen waren. en die landen wouden allebei het land hebben. en als er geen natuurlijke scheidingslijnen waren, zoals bergen en rivieren, trokken ze gewoon met een liniaal een lijn, en dan had je een land.
dit gebeurde ook in Afrika.
een beetje dom, want er woonden natuurlijk ook andere stammen. en die werden soms met2 stammen in een land gezet, of dat het territorium werd gesplitst. heel lastig, en dat heeft voor veel oorlogen gezorgd in bijvoorbeeld. Afrika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je in alle dunbevolkte landen waar grenzen worden getrokken. Als je in de Sahara de grens tussen twee landen moet vaststellen, zal niemand protesteren als die een kilometer meer of minder naar het oosten ligt. In een dichtbevolkt land als het onze heeft dat enorme consequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovendien Pedro, is elk stukje land in Europa bevochten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft ook te maken met het gebrek aan land.
De grenzen zijn op de tekentafel tot stand gekomen omdat het land niet bevolkt was. (De indianen worden voor het gemak natuurlijk nooit genoemd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!
In Europa is elk stukje land als het ware met bloed doordrenkt, elk stukje land is bevochten.
De Friezen tegen de Hollanders, die van Gelre tegen de hollanders, dan had je nog de Kaninefaten, enz enz.
Elke stukje grens met Belgie en Duitsland is destijds bevochten. En omdat er mensen woonden die een bepaalde identiteit/taal gingen aanhangen, was het ook moeilijk daar weer correcties in aan te brengen. Verg. Elten. Na de WO II waren er een aantal zg grenscorrecties, Nederland kreeg beetje land van Duitsland. Werkte niet. dus Elten weer terug naar Duitsland.
Onze vaderlandse geschiedenisboekjes staan er vol mee.

In dunbevolkte of door niet door europese volkeren bewoonde gebieden was een lineaal voldoende. Wat zijn Europeanen toch een zichzelf overschattend volkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze provinciegrenzen zijn inderdaad bevochten in heel vroeger tijden. Maar ook natuurlijk gevormd. Veel provinciegrenzen volgen de rvieren, of de toenmalige handelsroutes of handelsnederzettingen.
En Amerika was 'leeg' land, dus daar trokken ze gewoon later een grens op de tekentafel.