Hoe leer ik voor inzicht- en toepassingsvragen?

Ik ben dit jaar van 4 mavo naar 4 havo ingestroomd en nu krijg ik echt problemen. Op elke toets die ik heb, zijn de vragen die over de theorie gaan meestal een eitje voor mij! Maar wanneer het op toepassing en inzichtsvragen uitkomt, dan zit ik in de problemen. Toen ik mavo deed was het makkelijk te doen, ik haalde 7'ens 8'tjes, geen problemen dus, maar op de havo kom ik nauwelijks aan een voldoende hiermee! Het ergste is het bij de vakken wiskunde, natuurkunde en aardrijkskunde; op andere toetsen met zulke soort vragen ook meestal!

Heeft iemand tips om dit te kunnen verbeteren? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meestal zijn inzicht- en toepassingsvragen bij toetsen vergelijkbaar met de opgaven die je tijdens de lessen en als huiswerk hebt gemaakt. Oefen deze opgaven dus eens opnieuw als voorbereiding voor een toets. Als het je steeds redelijk tot goed lukte om de opgaven in de lessen en als huiswerk zelfstandig te maken, dan moet dat ook bij de toetsen lukken. Als het goed is, is het niveau van een toets gelijk aan dat van de in de lessen en als huiswerk gemaakte opgaven. Dus door steeds opnieuw dezelfde (typen) opgaven te maken, zul je hierin vanzelf steeds beter worden. Concentreer je dus niet te veel op de theorie, maar oefen opgaven die vergelijkbaar zijn met de opgaven die je bij de toets krijgt. Als dit allemaal niet lukt, informeer dan eens bij je docent(en) over de beste manier om je toetsen voor te bereiden, zodat je weer goede cijfers haalt. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100