Waarom zou je liegen?

Waarom liegen mensen?

Lekker makkelijk, uit schaamte, omdat het kan, om te beschermen, om er beter van te worden?

Waarom zou je liegen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Omdat het soms heel moeilijk is om de waarheid te spreken.

Dat is relatief zo en dat kan absoluut zo zijn.

Relatief gezien, is er geen waarheid. Er is enkel een visie, een mening, iets wat je vindt. Maar dat is geen waarheid.

Absoluut gezien is het lastig omdat je iemand niet wilt kwetsen door bijv. te zeggen dat iemand er echt slecht uit ziet. Of omdat je de lieve vrede wilt bewaren. Of omdat het beter is dat iemand iets niet weet dan dat ie het wel weet..

Verder liegen mensen doorgaans uit angst. Angst is een reden om niet de "waarheid" te hoeven zeggen.

Liegen kan zoveel oorzaken hebben..

Een leuke vraag is ook.. is informatie achterhouden..ook liegen ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

je geeft zelf eigenlijk al antwoord op de vraag. iedereen die liegt zal hier een reden voor hebben (ik ga er vanuit dat alles wat je doet op een bepaalde manier 'nut' heeft) dus inderdaad ook schaamte voor wat je wel/niet gedaan hebt, om jezelf/anderen te beschermen, uit angst om wat te verliezen/kwijt te raken etc..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik lieg wanneer bepaalde mensen de waarheid niet hoeven te weten.
Op sommige dingen kunnen bepaalde mensen gewoon niet normaal reageren. Nou, dan hoeven ze het ook niet te weten.. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vaak is het om je eigen hache te redden, maakt niet uit wat..Jezelf beschermen is het voornaamste doel van liegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leugentje voor bestwil
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een leugen is altijd voor bestwil, je gaat niet liegen om er slechter van te worden.
Veelal wordt er gelogen (de waarheid niet verteld is vaak een betere uitleg) omdat de waarheid te kwetsend is voor de tegenpartij.

Het wordt pas als glashard liegen gezien als het draait om eigenbelang en gewin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik lieg nooit! Ik zweer het!
(behalve nu)
15 jaar geleden
Liegen is iets menselijks maar nooit goed te praten. Zelfs niet een noodleugen(tje).
Meestal gebeurt het om er beter van te worden of heb je achteraf spijt dat je iets gedaan of gesproken hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik nog niet gelezen heb in voorgaande reacties, is dat mensen liegen om zich beter voor te doen dan ze zijn.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan CV's.

Ikzelf heb er in ieder geval een pesthekel aan, maar moet eerlijk bekennen dat ik me er ook weleens schuldig aan maak.
Om onder iets uit te komen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Ireauna;

Met beleid en met mate liegen zou je tact kunnen noemen, overal en altijd keihard de waarheid eruit knallen wordt veelal als bot ervaren. Het kan dus vaak beter zijn om creatief met de waarheid om te gaan. Of dat dan ook liegen heet....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen liegen omdat sommige mensen de waarheid niet aan kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom mensen liegen verschilt heel erg per situatie. Persoonlijk probeer ik zo veel mogelijk de waarheid net iets anders te formuleren waardoor ik niet lieg maar de persoon toch hoort wat ie wil horen. Werkt niet voor iedereen, maar echt koelbloedig liegen is een stuk moeilijker dan het net ff anders, net iets niet of net iets wel zeggen waardoor de toehoorder zelf iets invult of zijn conclusies trekt.