Dienstplicht weer invoeren?

Mijn mening is dat de jongeren dan weer discipline en respect krijgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

En dan een leger van ongeïnteresseerde jongeren, dat ons land moet verdedigen? Nope, dank, liever profs die zich ervoor willen inzetten en voor dat beroep kiezen. Want dat is het, een beroep! Je gaat toch ook niet naar de bakker als je kiespijn hebt? Discipline en respect dient men te leren van opvoeders. En wat dat betreft valt het met het grootste deel van de jongeren echt wel mee!

Ja. En wel onmiddellijk. Noem me een doemdenker of dwaas maar dit land staat aan de vooravond van een gewelddadig intern conflict dat zijn weerga in de nabije geschiedenis niet kent. Twintig maanden in een jong leven gedwongen de neuzen dezelfde kant op kan een hoop ellende voorkomen. En die hier en daar geopperde "sociale dienstplicht" is ook best te overwegen maar wel volgens eenzelfde strak regime. De luxe van ruim vijftig jaar vrede en welvaart begint ons danig op te breken.

Ik vind zelf ook dat jongeren meer discipline en respect kunnen gebruiken, maar toch denk ik dat dienstplicht niet het juiste middel hiervoor is. Zelf ben ik ook nog niet zo oud, maar heb wel altijd gedacht dat door de dienstplicht dat gespuis wel eventjes zou leren hoe ze zich te gedragen hebben. Maar de dienstplicht onderbreekt de mogelijkheden tot studeren drastisch. zit je tot je 18e net een beetje in een ritme van studeren en wil je naar een hogeschool of universiteit, moet je eerst 9 maanden in dienst. redelijke kans dat je daarna iets anders gaat doen. ik denk dat het zeker een uitdaging wordt voor het bestuur van de komende jaren om de jongeren in het gareel te houden. Of verplicht sociaal werk dan wel een oplossing is betwijfel ik ook. Misschien klinkt het pessimistisch, maar ik denk echt dat het niet zo makkelijk is om mensen te vormen. Is het dan helemaal hulpeloos? Dat wil ik ook weer niet zeggen, er zijn best nog wel jongeren die weten hoe het moeten. Maar die vallen dus niet op, doordat ze zich aan de regeltjes houden en geen overlast veroorzaken. Zo lang we met z'n allen elkaar aanspreken op wat niet geoorloofd is, zijn de grenzen duidelijk.

Dienstplicht terug? (opkomstplicht dan) Ik verslik me bijna in m'n eten joh, dat zou echt idioot zijn. Lekker alle jongeren als ongedisciplineerd bestempelen en afschepen naar kampen om ze aan te scherpen in hun onzekerheid en een sociale norm op te dwingen die ze zelf anders nooit hadden verzonnen. Het lijkt mij een enorme stap de verkeerde richting op. Een verbod op actieve rekrutering van de landmacht lijkt me een beter idee, weg met dat hele leger!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100