Dienstplicht weer invoeren?

Mijn mening is dat de jongeren dan weer discipline en respect krijgen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

De dienstplicht bestaat nog. De opkomstplicht is afgeschaft.
Ik geloof niet erg in een militaire dienstplicht. Ik ken teveel verhalen over eindeloze verveling en veel ongein uithalen in diensttijd.
Misschien sociale dienstplicht, daar kan ik me iets bij voorstellen. Het kan geen kwaad een tijdje buiten de eigen omgeving ingezet te worden om kennis te maken met andere sectoren van de maatschappij, en andere manieren van leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wat een onzin. Niet alle jongere zijn brutale apen hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dan een leger van ongeïnteresseerde jongeren, dat ons land moet verdedigen? Nope, dank, liever profs die zich ervoor willen inzetten en voor dat beroep kiezen. Want dat is het, een beroep! Je gaat toch ook niet naar de bakker als je kiespijn hebt?
Discipline en respect dient men te leren van opvoeders. En wat dat betreft valt het met het grootste deel van de jongeren echt wel mee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. En wel onmiddellijk.

Noem me een doemdenker of dwaas maar dit land staat aan de vooravond van een gewelddadig intern conflict dat zijn weerga in de nabije geschiedenis niet kent.

Twintig maanden in een jong leven gedwongen de neuzen dezelfde kant op kan een hoop ellende voorkomen. En die hier en daar geopperde "sociale dienstplicht" is ook best te overwegen maar wel volgens eenzelfde strak regime.

De luxe van ruim vijftig jaar vrede en welvaart begint ons danig op te breken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind zelf ook dat jongeren meer discipline en respect kunnen gebruiken, maar toch denk ik dat dienstplicht niet het juiste middel hiervoor is.

Zelf ben ik ook nog niet zo oud, maar heb wel altijd gedacht dat door de dienstplicht dat gespuis wel eventjes zou leren hoe ze zich te gedragen hebben. Maar de dienstplicht onderbreekt de mogelijkheden tot studeren drastisch. zit je tot je 18e net een beetje in een ritme van studeren en wil je naar een hogeschool of universiteit, moet je eerst 9 maanden in dienst. redelijke kans dat je daarna iets anders gaat doen.

ik denk dat het zeker een uitdaging wordt voor het bestuur van de komende jaren om de jongeren in het gareel te houden. Of verplicht sociaal werk dan wel een oplossing is betwijfel ik ook. Misschien klinkt het pessimistisch, maar ik denk echt dat het niet zo makkelijk is om mensen te vormen.

Is het dan helemaal hulpeloos? Dat wil ik ook weer niet zeggen, er zijn best nog wel jongeren die weten hoe het moeten. Maar die vallen dus niet op, doordat ze zich aan de regeltjes houden en geen overlast veroorzaken. Zo lang we met z'n allen elkaar aanspreken op wat niet geoorloofd is, zijn de grenzen duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dienstplicht terug? (opkomstplicht dan) Ik verslik me bijna in m'n eten joh, dat zou echt idioot zijn. Lekker alle jongeren als ongedisciplineerd bestempelen en afschepen naar kampen om ze aan te scherpen in hun onzekerheid en een sociale norm op te dwingen die ze zelf anders nooit hadden verzonnen. Het lijkt mij een enorme stap de verkeerde richting op. Een verbod op actieve rekrutering van de landmacht lijkt me een beter idee, weg met dat hele leger!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze hebben misschien een betere opvoeding nodig, maar op de plek waar ik tussen de jongeren/vrienden leef daar is lang niet iedereen brutaal en respectloos.
Wat me wel op valt is dat de lagere opleidingsniveau's brutaler en meer met geweld op willen lossen dan de wat hogere opleidingen.
Het is veelte makkelijk om te roepen dat de dienstplicht/opkomst plicht weer ingevoerd moet worden. Laat er eerst maar onderzoek naar gedaan worden voordat je dit soort dingen roept. Naar mijn mening heeft het met cultuur/opleiding/omgeving te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, bij de verdediging van onze vrijheid wil ik alleen een beroep doen op mensen die daartoe gemotiveerd zijn.

Dienstplicht is geen boot camp voor onaangepaste jongeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien wel, maar doe dan keuze uit maatschappelijke dienstplicht of militaire dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad bestaat de dienstplicht nog, heb de brief van toenmalig defensie minister Henk Kamp hier nog thuis liggen.

"Wanneer u geroepen wordt om het landsbelang te verdedigen, .... etc. etc."

Of de dienstplicht weer moet worden ingevoerd... nee denk dat dat een slechte zaak zou zijn. Eerder genoemd eerder een leger met ongemotiveerde mensen heb je niet zo veel aan als het er op aankomt. Ondanks dat er op dit moment duizenden vacatures zijn denk ik dat enkel een professioneel leger beter is.

Daarnaast nog 2 argumenten... Als lid van de EU en de NAVO heeft NL altijd back-up van andere landen in tijden van oorlog, is basis van zowel EU als NAVO. En ook in Nederland is er nog een groot reservisten leger. Vrijwilligers die er bewust voor kiezen om een keer in de zoveel tijd een weekend opofferen om gereed te zijn wanneer nodig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat we de opkomstplicht als zodanig weer in ere moeten herstellen. Als de nood echt aan de man is (uitgebreide oorlogssituatie) dan kan ik er inkomen dat ze het wel doen. Ik ga er dan wel vanuit dat ze zowel mannen als vrouwen zullen oproepen, alleen mannen is echt niet meer van deze tijd.

Een sociale dienstplicht is mijns inziens ook geen slecht idee, of je met militaire of sociale dienstplicht de 'jeugd van tegenwoordig' daadwerkelijk blijvend vormt of beïnvloed is maar de vraag, maar het werk dat met een dergelijke plicht wordt verricht kan in ieder geval geen kwaad.

Gepost op: vrijdag 10-04-2009 03:32:03
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vind ik wel.
Al die hangjongeren voor 14 maanden dienst in ben je gelijk van de meeste overlast af. En het liefst nog langer ook. Geef ze tijdens de dienstplicht een opleiding zodat, wanneer ze uit dienst komen, gelijk op zoek kunnen naar werk.

En niet dat lullige dienstplicht, maar gewoon hard, net zoals in Amerika. Respect voor mede soldaten en al helemaal voor een meerdere.