Veranderd een transseksueel op papier ook van geslacht?

Bij officiële dokumenten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

In Nederland kunnen transseksuelen hun nieuwe geslacht in hun papieren laten aanpassen. Voorwaarde is echter dat ze geen kinderen meer kunnen baren of verwekken. Dat betekent dat ze dit pas kunnen laten wijzigen na de (tweede) operatie. Het besluit tot aanpassing gaat via de rechtbank, en kost daarom een aantal maanden. Vervolgens kunnen de geboorte-akte en de gegevens in de Gemeentelijke Basis Administratie worden aangepast.
Dat officiële papieren pas ná de volledige behandeling kunnen worden aangepast, brengt transgenders soms in een lastig parket. Tegenwoordig moet men zich vaak legitimeren. Het is voor transgenders confronterend om steeds het verouderde paspoort of rijbewijs te moeten tonen.
Soms leidt het zelfs tot vervelende situaties, omdat de controleur denkt dat het paspoort of rijbewijs vals is. Het is heel gênant om aan een wildvreemde ter uitleg je volledige (medische) situatie te moeten vertellen. Bovendien wordt dat niet altijd in een aparte ruimte gedaan, zodat iedereen kan meeluisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Moet je ook maar tevreden zijn met wie en wat je bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vind ik wat hard gesteld. Ik geloof werkelijk wel dat sommige mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waar ze in geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben hard ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje: Goed verhaal. Plus.
@Rick: In deze gevallen gaat het niet om "tevredenheid".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rick, zo heb ik jou de afgelopen tijd niet leren "kennen", als hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op jouw leeftijd Rick,benje nog halfzacht en dit is niet beledigend bedoeld!

Andere antwoorden (4)

Uiteindelijk wel, als hij/zij dat zelf wil, maar dat gaat niet zo maar door even bij het gemeentehuis langs te lopen.

Na de geslachtsoperatie heb je wel lichamelijk het juiste geslacht, maar voor de wet is er nog niets veranderd en zit je nog steeds aan je oude naam en sekse vast. Voor de buren ben je al lang mevrouw, maar de belastingen, de gemeente, de loonadministratie van je werk en je wooncorporatie willen je nog steeds alleen als meneer aanspreken. In Nederland is het gelukkig al vele jaren mogelijk om daar verandering in te brengen dankzij een wetswijziging (wet van 24 april 1985, Stb.243). Hiervoor moet je wel een advocaat of procureur inschakelen die je verzoek om een geslachts- en naamwijziging bij de rechtbank indient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op papier wel, maar in het lichaam niet.

Juridisch kan iemand veranderen, zodat we vandaag een klinische vraag kregen over de prostaat van een "vrouw".

Wat gebeurt er bij gender verandering:

Alleen de uiterlijkheden van het lichaam veranderen, biologisch blijft de man een (geneutraliseerde) man en de vrouw een (geneutraliseerde) vrouw.

In geval van man naar "vrouw"
Het DNA van de man blijft mannelijk.

Zware hormoontherapie (vergelijkbaar aan de behandeling van prostaatkanker) verminderen mannelijke haargroei en stimuleren borstgroei.

Uiterlijke mannelijke geslachtsdelen worden verwijderd; De prostaat van de man blijft aanwezig. Er wordt een holte gecreëerd, maar de transseksueel krijgt geen baarmoeder of eierstokken.

In de sport geldt die transseksueel nog steeds als een mannelijke deelnemer.

Een transseksueel krijgt nooit volledig zijn nieuwe gender.

Ook wordt het onderliggende psychologische probleem - "ik ben wie andere denken dat ik ben" niet opgelost met een verandering van gender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook leuk gegoogled, maar de vraag is niet wat er in het lichaam gebeurt, maar juist op papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraag staat ten onrecht het woord "ook" PS - ik google niet over medische wetenschap, het is mijn vak!
Toevallig is dit in mijn vriendenkring gebeurt.
Een goede vriendin van me is nu een goede vriend, dus ik heb het hele proces van dichtbij meegemaakt. Het is niet zo dat je nu beslist dat je man wilt worden en het volgend jaar bent.
Eerst krijg je veel psychologische testen, zodat de artsen er zeker (van denken te) zijn dat je je niet gaat bedenken.

Als je klaar bent met operaties en dergelijke, dan kun je je ook op papier laten registreren als man.
Hiervoor moet je officieel een rechtszaak aanspannen tegen de ambtenaar van de Burgerlijke stand die je destijds heeft ingeschreven als vrouw, want die heeft dan een vergissing gemaakt.
Eigenlijk vind ik dit onlogisch, de ambtenaar schrijft je in op basis van de informatie die de vader geeft, met andere woorden, in mijn ogen zou je je vader moeten aanklagen, maar goed.

Over het algemeen is dit hele rechtszaak gebeuren een futiliteit die op papier afgedaan wordt (maximaal 3 maanden). Je kunt echter de pech hebben met een ambtenaar te maken te krijgen die moeilijk gaat doen, die kan het weten te rekken tot zeker 6 maanden, maar in principe zul je het altijd winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar niet altijd...

zie link: http://jezebel.com/5492169/australia-recognizes-person-with-sex-not-specified