Hoe zou het nou toch komen dat zeep lekker ruikt, maar vies smaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen die rage begon met geurpennen en geurgummetjes etc... zo'n jaar of 35 geleden, heb ik al kind zo vaak in een gummetje gebeten in de hoop dat het net zo lekker zou smaken als dat het rook. Maar helaas...... @Robbie70, sommige bloemetjes smaken goed hoor, er zijn heel veel eetbare soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag!

Het beste antwoord

Omdat de stofjes die erin zitten niet voor consumptie zijn en de zeep bewerkt wordt zodat die zijn werk kan doen. Op de smaak wordt niet getest anders zouden er wel smaakstoffen inzitten. Zeep ruikt van nature ook niet lekker, maar omdat mensen het de bedoeling vinden dat het lekker ruikt worden er geurstoffen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hier wat ingredienten:
Aqua
Potassium Olivate
Sodium Lauroyl Sarcosinate
Potassium Citrate
Natuurlijke geurstof
Sodium Chloride
Tetrasodium Edta
bHt

niet echt eetbaar dus... maar het ruikt wel erg lekker.
Parfum, bloemen of badschuim ruikt ook erg lekker, maar echt oneetbaar.

Kortom: de stoffen zijn niet eetbaar die in zeep zijn verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chemisch gezien is zeep het zout van de vetzuren waaruit het ontstaat. Bij vele plantaardige vetzuren is n vrij groot (14-26). De vetzuurrest is dus een lang molecuul met een polaire ionogene kop en een apolaire staart. Een dergelijk amfifiel molecuul heeft een bijzondere eigenschap: het kan zorgen dat water en olie een homogeen mengsel vormen. In een mengsel van water en olie zorgt zeep dat kleine druppeltjes olie blijven zweven in het water, doordat de apolaire staart van het molecuul in het vetdruppeltje binnendringt en de polaire kop in contact blijft met het water. Zo'n oliedruppeltje dat omgeven door zeep zweeft in water wordt een micel genoemd. Zo wordt dit vuil makkelijk verwijderd van textiel of huid.