In de tropen is het druk .. er groeit en bloeit heeel veel...

Veel grote bomen en planten om je heen betekent voor een klein plantje al snel te weinig licht en vocht.

Als er door een storm een plekje vrij komt dan is het zaak om snel een grote jongen te worden. Dus geen energie verspillen aan te veel tierelantijen. Veel lange dunnen bladeren dus.. en snel de lucht in klimmen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is het juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste bomen in het oerwoud gaan recht en dun omhoog om vervolgens een indrukwekkende kruin te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, en zo vangen ze heel veel regenwater en heel veel zonlicht op. Kom daar als plant dan nog maar es tussen. Nou heeft een beetje boom aardig wat tijd nodig om zo groot en breed te worden. De truuk voor een plant is dus.. sneller groeien dan de boom. Dan heb je , voor zo lang het duurt de kans om je te ontwikkelen en voor nakomelingen te zorgen. Het feest is over als de kruin van de boom de plant begint te overschaduwen.
Waarschijnlijk om vocht verlies tegen te gaan. En warmte af te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten moeten zich altijd aanpassen aan de omstandigheden, zijn ze onvoldoende aangepast dan zullen ze verdwijnen.
De planten die blijven groeien hebben dus aangepaste bladeren om te kunnen overleven tussen alle andere soorten.
In de tropen, is meestal voldoende water, dus als de planten met grote bladeren veel water verdampen is dat niet erg.
Een groter probleem is meestal het licht, ze moeten met hun aangepaste bladeren zo veel mogelijk licht opvangen, dat kan alleen als je grote brede bladeren hebt, die het liefst ook nog horizontaal groeien.
Tussen al die andere planten en bomen, is veel beschutting, dus weinig last van de wind, dus ook geen noodzaak om dikke sterke bladeren te hebben.
Daarom zijn veel bladeren in de tropen dun en groot.