Wat zijn `Orbs`?

jeweetwel... van die ene rondjes.. vaak met een patroon of gezichtje erin..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze foto lijken het mij eerder regendruppels.
Cryofiel
14 jaar geleden
Of mist. Mistdruppeltjes zijn zo klein, dat ze zich - optisch gezien - gedragen als stofdeeltjes.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Loenie, zet je flitser uit of houd je hand tussen de flitser en de lens - dat scheelt enorm. Blijven er dan nog orbs over, houd dan je hand boven de lens, zodanig dat de zon niet meer op de lens kan schijnen, en ook de eerste 10 cm lucht vóór de lens in de schaduw van je hand ligt. (Ja, Cryofiel weet wel hoe je "geesten" moet verdrijven!)
;-)

Het beste antwoord

Orbs zijn stofjes.

Op foto's zie je orbs vaker naarmate de ruimte stoffiger is, en wanneer er wordt geflitst met een flitser die dicht bij de lens staat. Ook de brandpuntsafstand van de lens heeft invloed op het aantal orbs dat je ziet.

De moderne compactcamera heeft precies die eigenschappen die optimaal zijn voor het creëren van orbs uit stofdeeltjes. Vandaar dat het aantal gefotografeerde orbs precies samenvalt met de opkomst van de compactcamera.

Dat wij gezichten zien in orbs, is een gevolg van pareidolie. Dat is de menselijke eigenschap om overal gezichten in te zien. Zelfs in de donkere en lichte vlekken van de maan zien wij al heel snel een gezicht.

Zie de eerste link voor een uitleg van pareidolie. De tweede link verwijst naar een uitgebreide uitleg over orbs.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Stofdeeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichtvlekjes,stofjes en in ieder geval niets bovennatuurlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen geesten in iedergeval, zoals zo veel mensen denken.

Meestal is het de lichtval op de lens. ( weerkaatsing van bijvoorbeeld stofjes, waterdamp etc) Vooral bij donkere afbeeldingen komen ze veel voor, ook omdat je ze waarschijnlijk beter ziet.
Zelfs met kleding fotograferen ( voor marktplaats enzo) heb ik altijd de meeste kans dat ik ze bij zwarte kleding op de foto krijg, lijkt mij niet dat er geesten boven mijn zwarte jasjes dansen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn gewoon zwevende stofdeeltjes die zo'n leuk effect geven door weerkaatsing van fel licht. Ze worden vaak door aanhangers van het paranormale uitgescholden voor energiedeeltjes van overleden personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lensspiegelingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon vlekjes, stofdeeltjes