Hoe krijg ik mijn ring weer mooi glimmend?

Ik heb een oude ring gevonden, maar hij is helemaal verkleurd. In plaats van zilver, is hij nu grijsachtig. Hoe zorg ik ervoor dat hij weer mooi glimt? Zonder natuurlijk de ring te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

Hier wat tips:

"Om je zilveren sieraden weer mooi te laten glimmen: doe op en stukje keukenrol wat as (uit de asbak) en wrijf daar bijvoorbeeld je ringen mee in, je poetst het dus eigenlijk.

Zilveren sieraden krijg je snel weer mooi met een krijtdoek! Laat een oude theedoek enige tijd liggen in ruim lauw water waarin een pondje gemalen wit krijt is opgelost. Als het krijt in de theedoek is getrokken de doek ophangen om te drogen. Maak het zwart geworden zilver een beetje vochtig met lauw water en wrijf er met de theedoek over. Het zilver is meteen als nieuw.

Uw zilver wordt weer heel mooi schoon door er autopoets op te smeren en uit te wrijven.

Je neemt een bakje, doe er een stuk aluminiumfolie (wat een paar keer gevouwen is) in, strooi hier een laag keukenzout op. Leg dan de sieraden die schoongemaakt moeten worden van goud of zilver op het zilverpapier met zout. Neem dan heet water (60 graden is genoeg) en schenk dit over de sieraden heen, zoveel water als nodig is om het schoon te maken goud of zilver onder te laten staan. Wacht een 10 tal seconden en draai het goud en/of ziver om. Laat zolang in het water tot het weer blinkt, even naspoelen met koud water en afdrogen.... De steentjes in sieraden kunnen hier ook tegen. Gegarrandeerd succes zonder agressief middel dat een laagje van uw mooie spulletjes afhaalt. Groetjes!!!

Zilverensieraden in laten werken met tandpasta daarna schoonwrijven met een droge doek!!! Begint weer geweldig te glimmen!!

Volgens een tip op deze site moet je vooral niet te vaak je kostbare zilver in alumiumfolie wikkelen, en met heet water en soda opzetten. Er gaat dan namelijk telkens een klein laagje zilver verloren. Dit is echter niet juist. De grap is namelijk dat zwavel, wat de aanslag veroorzaakt, zich in plaats van met het ziver nu met het aluminium gaat verbinden. Het zilver wordt daardoor juist teruggewonnen. Met poetsen zou je de zwarte aanslag (zilver + zwavel) eraf poetsen en het zilver dus wel kwijt raken! (zie www.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page24.asp).

Die tip over zwartgeworden zilveren sieraden, die je een nachtje in de Cola moet laten liggen is GEWELDIG! Mijn Zweedse desighn oorbellen van 1974 zijn weer prachtig! En ze waren niet om aan te zien zwart! Dank

Heb je een hekel aan zilver poetsen doe dan zo als ik al jaren doe. glazen schaal bekleden met aluminium folie zout en huishoudsoda er in strooien zilver er in en er dan kokend water op gieten het zilver bruist schoon even afspoel klaar."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Poetsen met sigarettenas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vraag je of een roker zijn as apart houd voor je!
Beetje creatief zijn hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een tip !!! Ik heb al jaren een zilveren schelp voor aan een ketting, zo'n 5 cm groot, met allerlei richeltjes en uitsteekseltjes en zo, en ben direct aan de gang gegaan met een oude tandenborstel (hij was helemaal lelijk door de achtergebleven zilverpoets, dus ik droeg hem nooit meer). Nou gauw een bruin lentevelletje, en dan kan hij weer om!!
Ben héél blij !! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Nieuwsgierig, ik ben blij dat JIJ blij bent;-)
Werk goed he!
in aardappelafgietwater leggen met een prop aluminiumfolie erbij.
14 jaar geleden
Je kunt hem bij de juwelier op laten poetsen kost iets van 6 euro ofzo. Dan ziet ie er weer mooi uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poetsen met een tandenborstel met tandpasta!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep, je hebt een heel fijn schuurmiddel nodig zoals krijt en wat er in tandpasta zit. Mijn oma deed alles met tandpasta en een zachte doek