Hoe hou ik een eenden ei warm?

Ik heb vanochtend een ei gevonden en dat ei is van een eend.Hoe hou ik hem warm in huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
10.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je héél zeker dat de moedereend niet terugkomt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht het ei later uitkomen, geef het eendje dan een spiegel!
Mijn moeder heeft ooit een eendje opgevoed, de dierenanrts vertelde haar dat eenzame eendjes doodgaan.
Dit voorkom je met een spiegel. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de tip!
NovemberGraye.

Het beste antwoord

Ik weet niet waar je het ei gevonden hebt, maar je kunt het beter terugbrengen.
Eenden gaan meestal pas beginnen met broeden als alle eieren gelegd zijn (en aangezien een vogel niet alle eieren achter elkaar in één dag uitpoept).

Maar goed, dat is niet je vraag.
ik neem aan dat jullie thuis geen kip hebben waar je het ei onder kunt leggen. Ja, dan kun je het altijd proberen met een warmwaterkruik. Leg die dan in een doos, leg daar wat oude lappen op en leg daar het ei op.
Onder een warmtelamp zou beter zijn, maar die heeft ook niet iedereen in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

onder een broeilamp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikkel hem in een warme deken en leg er kussens bovenop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ei moet wel bevrucht zijn. Ongeveer 70 tot 80% zal bevrucht zijn en uitkomen. Eieren uit de supermarkt zijn echt niet bevrucht en er zullen dan ook nooit kuikens uit kruipen.

Kunstmatige broed.

Benodigde materialen;
Broedmachine
Broedthermometer
Hygrometer
Bakje met water
Kunstmatig broed wil zeggen dat de eieren worden bebroed door een machine. Een broed machine is eigenlijk niets anders dan een kast waarin de temperatuur en de luchtvochtigheid kan worden in gesteld op ieder gewenst niveau, afhankelijk van het soort eieren dat in de broedmachine wordt uitgebroed.
De kuikens groeien in het ei door de warmte in de broedmachine. Deze temperatuur dient zo constant mogelijk gehouden te worden. De beste temperatuur is voor de kippen 38.5 tot 38.9 en voor de watervogels 37.5 graden. Hoewel de watervogels volgens alle tabellen een lagere temperatuur krijgen doe ik de eieren veelal op dezelfde temperatuur broeden. Je kunt tenslotte ook de eenden eieren door een kip laten uitbroeden. Naast de benodigde warmte is het belangrijk dat de relatieve luchtvochtigheid in de broedmachine juist is afgesteld. Dit om te voorkomen dat het ei te veel uitdroogt. De vochtigheid dient ongeveer 50-55% te zijn. Dit wordt gemeten met behulp van een Hygrometer. Deze zijn in verschillende soorten te verkrijgen. Verkeerde instellingen van de machine kunnen veel problemen bij de kuikens opleveren. Zo kunnen er spreidpoten voorkomen, maar ook kan het gebeuren dat het kuiken niet uit het ei kan kruipen vanwege te lage luchtvochtigheid.
De broedperiode van de kippen is 21 dagen. Als alle gegevens in de broedmachine goed zijn ingesteld kan men hier de klok op gelijk zetten.
Een kuiken dat net uit het ei kruipt.

De eieren dienen dagelijks gedraaid worden om het kuiken niet aan de ei schaal vast te laten groeien. Het draaien van de eieren doet men tot de 18e dag. Daarna mogen de eieren niet
meer gedraaid worden en worden ze driemaal daags met warm water bespoten en het vochtgehalte van de broedmachine omhoog gebracht naar ongeveer 75%.

Tijdens het broeden in de machine moeten de eieren wel worden gelucht. Dit houdt in dat voor iedere dag dat de eieren in de broedmachine zitten, deze ook een minuut buiten de machine worden gehouden. Dus als de eieren er drie dagen inzitten dan drie minuten, en als de eieren er 14 dagen in zitten dan 14 minuten buiten de broedmachine houden.