Hoe kunne mensen in de zelfde dingen geloven (zoals God, spoken, aliens)terwijl ze in verschillende lande die nog nooit elkaar hadde gecommuniceerd ?

Voordat de wereld nog met elkaar communiceerde geloofde mensen op verschillende delen van de wereld in de zelfde dingen (God, spoken, het hiernamaals, aliens, zombies), maar hoe kan dat als die dingen niet egt bestonden? Of bestaan ze soms wel echt allemaal ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Twee redenen : mensen lijken veel meer op elkaar dan dat ze van elkaar verschilllen, en overlevering.

Toen de mens zover doorontwikkeld was dat hij behoefte kreeg aan antwoorden op vragen over de wereld om hem heen, en het fenomeen religie en spiritualiteit gestalte kregen, was alles dat niet verklaarbaar was god of goddelijk. Die eerste godsbeelden - in de regel meerdere goden trouwens - duiken in allerlei vormen op alle mogelijke plaatsen op. Ze zijn het enig mogelijke menselijke antwoord op ingewikkelde vragen waar we mee kunnen komen(onze fantasie is vrij beperkt) en de volstrekte afwezigheid van wetenschap is een geweldige voedingsbodem voor die werkwijze.

God,spoken, hiernamaals en en aliens heb je helemaal niet nodig om ze te bedenken. Ze zijn namelijk allemaal variaties op één thema : een entiteit achter voor ons onverklaarbare verschijnselen. Vroeger waren dat eenvoudige zakenals dag en nacht, seizoenen, regen, bliksem, groeiende gewassen, ziekte, geboorte en dood. Tegenwoordig hebben we die redelijk onder de pet, en zoeken we antwoorden op nieuwe vragen. Echter, dezelfde ondefinieerbare entiteiten voldoen voor de meeste mensen nog steeds uitstekend als verklaring.

Het mooie van ontastbare entiteiten is dat je ze structureel kunt gebruiken om mensen angst aan te jagen en zo op eenvoudige wijze hele bevolkingsgroepen onder de duim te houden. Gewoon doen alsof jij er als enige mee kunt communiceren, en je hebt meer macht dan gezond is voor een mens.

En hoeveel we tegenwoordig ook weten of denken te weten, hoeveel we ook al kunnen verklaren, uitleggen of voorspellen, er blijven altijd vragen die wij niet kunnen beantwoorden. En we blijven, net als 300.000 jaar geleden, die verklaringen zoeken bij entiteiten waar we geen vat op hebben, niets mee kunnen en proberen met magische rituelen 'gunstig te stemmen'. Zo zijn we nu eenmaal 'geprogrammeerd', en we kunnen niet anders. Eigenlijk zijn het allemaal verschillende namen voor hetzelfde fenomeen ; dat wat we niet zien maar er vermoedelijk moet zijn of zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goeie vraag.
Dat zegt mij dat het dus waar is, behalve hopelijk de zombies, hahaha.

Sommige zeggen dat paranormalen alles van elkaar horen, maar dat is niet altijd zo.
En dit "bewijst" dat wel vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersenen van die mensen werkten wel ongeveer op dezelfde manier, daarom kwamen ze tot dezelfde gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt toch niet beweren dat op dezelfde wijze twee of meer mensen tegelijkertijd de drukpers hebben uitgevonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo drukpers? De vraag gaat over "(God, spoken, het hiernamaals, aliens, zombies)"
Meester-fantast Carl Jung noemt dat "archetypen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel het verschijnsel dat mensen op ongeveer soortgelijke wijze denken en daardoor soms zelfstandig en onafhankelijk tot dezelfde conclusies kunnen komen, bijvoorbeeld met uitvindingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...op verschillende continenten zijn vergelijkbare oplossingen gevonden voor vergelijkbare problemen. De Mayas bouwden piramides, de Egyptenaren ook. Er is weinig steekhoudend bewijs dat ze die van elkaar hebben afgekeken.
De Egyptenaren ontwikkelden een schrift, de Chinezen ook.
Onafhankelijk van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet logische om aan te nemen dat zo'n oude Egyptenaar een van zijn Maya-kennissen heeft geSMS't (met ASCII art) hoe hun piramide eruit zag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal het zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele geschiedenis staat bol van parallelle ontwikkelingen, dus zo vreemd is dat niet. Plusje, hoor.
Voordat de mensen in de wereld met elkaar communiceerden geloofden zij niet in dezelfde dingen.

Hier had je Wodan, Thor of Donar, Odin etc.
Elders had je een heel ander scala aan goden, zie de Griekse en/of Romeinse mythologie.
Of de zuid-amerikaanse Vijf zonnen.
De indianen hadden moeder aarde.
In Afrika geloofden de hindoeisten, en de Mandaeers en duivelsaanbidders en allerlei plaatselijke tovenarijreligies allemaal wat anders.

Juist omdat iedereen wat anders geloofde, en hun eigen geloof als het enige ware beschouwden ontstonden er geloofsoorlogen toen men wel met elkaar ging communiceren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overzicht religies, zoveel mogelijk chronologisch
gerangschikt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hindoeisten in Afrika? Ze ontwikkelden allemaal een idee over goden, magie, toverij, het heelal etc. Dat is de overeenkomst.
Daarmee bewijs je dat niemand een werkelijk persoonlijke gedachte kan hebben... Dat geloven heerst gewoon in alle mensen... En het maakt niet uit waar die vandaan komen en welke taal dat ze spreken... Het is een menselijke eigenschap te geloven... Dus het heeft niet met de werkelijkheid te maken zoals die is, geloven kun je anything... Dat bewijst het, daarmee is niet bewezen dat het bestaat...

Want elke mens denkt een afgezonderde entiteit naast het universum te zijn, ook dat is geloof... En dat is niet zo, ongeacht waar je vandaan komt... Het is een collectief onbewustzijn...

Nee het bestaat niet in het echt, het bestaat alleen in gedachten zo... Het heerst overal op de aarde...