Dierenarts studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mooi beroep :)

Om dierenarts te worden heb je minimaal VWO, Atheneum of Gymnasium als vooropleiding nodig, met de vakken natuurkunde en gezondheid in het profiel. Als je dierenarts wilt worden met een HAVO diploma, zal je dus nog wat verder moeten doorleren. Je zou na de HAVO naar het VWO kunnen gaan. Ook is het mogelijk om met een HBO opleiding of met een diploma van de Hogere Agrarische School door te stromen naar de opleiding tot dierenarts.

Zie verder onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slaagt voor het dierenartsendiploma... Op dat moment wordt je dierenarts...

Het is een normale universitaire studie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de universitaire studie Diergeneeskunde af te ronden. In Nederland kan dat alleen aan de Universiteit Utrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe je het wordt, staat hierboven al. Maar het is wel meer dan diertjes verzorgen. Je moet ook minder leuke dingen doen: dieren in laten slapen, in het holst van de nacht je bed uit als een dier in nood is, dingen op kweek zetten, de administratie doen, et cetera.
Ik zou zeggen, vraag eens of je een dagje mee mag lopen met een dierenarts, dan krijg je een aardige indruk van het beroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk door te studeren voor dierenarts, open deur wellicht, maar een dierenarts ´zorgt´ niet primair voor dieren, die moet vooral ook de vervelendere dingen doen. Opereren, prikken, laten inslapen (!)...
En mensen kunnen de meest wonderlijke band hebben met hun huisdier tegenwoordig, en hun goede zorgen zijn niet altijd even verstandige zorgen, dus je moet ook eerst en vooral heeeel erg goed met allerlei soorten mensen om kunnen gaan. Feitelijk zijn, als je eenmaal dierenarts bent, de dieren zelf en het verzorgen ervan maar een heel klein deel van je beroep.

Als een universitaire beta-studie (want dat is het) niet in de lijn van verwachting ligt, kun je je wellicht beter orienteren op een ander beroep dat meer in de verzorgende lijn ligt, al wordt je niet zomaar bijvoorbeeld dierverzorger in een dierentuin ; de aanmeldingen daarvoor overstijgen de vraag vele malen.

Maar je kunt ook gewoon een leuk vak kiezen, en dieren daarbij al hobby houden. Dat komt misschien nog wel het meest in de buurt van echt verzorgen / vertroetelen zonder de - best wel veel -nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je vooral dieren wil verzorgen zou je ook kunnen overwegen om dierverzorger te worden...

Je kan in verschillende subsectoren van de dierverzorging werkzaam zijn. Binnen alle subsectoren staat voor de vakbekwaam medewerker dierverzorging de dagelijkse verzorging van dieren centraal. In de dierenartspraktijk gaat het vooral om de ondersteuning van de dierenarts. Naast de dierverzorging speelt de omgang met klanten een belangrijke rol. In dit verband moet onder andere gedacht worden aan houders van dieren, kopers, vrijwilligers en bijzondere leeftijdsgroepen. Bij deze opleiding kun je kiezen voor de differentiatie Proefdierverzorging.

Taken:
De taken zijn met name uitvoerend van aard. Bij de uitvoering van de taken is weliswaar ook sprake van enige voorbereiding in de zin van het klaarzetten van bijvoorbeeld voer, maar dit dient beschouwd te worden als een onderdeel van de uitvoerende taak. Planningsactiviteiten komen eigenlijk alleen voor in de kinderboerderijen en de dierenartspraktijk. In het eerste geval gaat het om de planning van activiteiten met en voor bijzondere doelgroepen en in het tweede geval gaat het om het plannen van afspraken voor een onderzoek of ingreep.

Stage:
Tijdens de opleiding BOL loop je meerdere keren stage. Bij de opleiding BBL ga je één dag in de week naar school en werk je vier dagen per week.

Om toegelaten te worden tot deze opleiding, worden vaak de volgende voorwaarden gesteld:
- Een vmbo diploma
- Een vbo-B diploma
- Een vbo-C diploma
- Een mavo C/D diploma
- Een overgangsbewijs van klas 3 naar 4 havo/vwo
- Havo/vwo/mbo

Mbo-instellingen kunnen aanvullende eisen stellen, informeer hiernaar bij de instelling van je keuze. (klik op de knop adressen voor meer informatie). Kijk ook naar de digitale brochure van de AOC-instelling (klik op de knop digitale brochure voor het aanvragen van informatie).
Toekomstmogelijkheden

Werken:
Je bent werkzaam als vakbekwaam medewerker dierverzorging bij kinderboerderijen, dierentuinen, asielen en kennels, dierenartspraktijken of proefdierverzorging.

meer informatie vind je hier:
http://studiekeuze.schoolweb.nl/Study.aspx?studyid=20316
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet naar de universiteit, waar je heel veel leert over dieren en hun ziektes en natuurlijk hoe je de dieren kan genezen.
Om dierenarts te kunnen worden moet je eerst een VWO diploma gehaald hebben op de middelbare school, met het profiel natuur en gezondheid. Als dierenarts moet je het natuurlijk erg leuk vinden om de hele dag met dieren bezig te zijn. Maar omdat dieren niet kunnen vertellen waar ze pijn hebben, zal je veel met hun baasjes moeten praten. Veel tijd van je werkdag zul je afspraken hebben, waar je in een korte tijd moet bedenken wat voor soort ziekte het dier heeft. Je moet het dan ook goed uitleggen aan de eigenaar, want die wil graag weten wat zijn huisdier precies heeft. Ook zul je misschien echo´s of röntgenfoto´s maken of opereren. Al deze dingen zijn erg verschillend en steeds zul je je weer afvragen of wat je ontdekt klopt met wat je had bedacht. Soms zul je misschien een bijzonder dier moeten onderzoeken, zoals een struisvogel of een slang, want die worden soms ook ziek. Af en toe moet je ook een dagje bijscholing volgen om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. In Nederland kan je maar op één plek voor dierenarts studeren, en wel in Utrecht. Meer informatie over de studie diergeneeskunde in Utrecht kun je vinden op de website van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studeren aan de dierenfaculteit Utrecht