Het zout in de zee komt uit de grond. Sodium (een belangrijk bestanddeel van zout) komt uit de oceaanbodem. Chloride (een ander bestanddeel van zout) komt uit het binnenste van de aarde door middel van vulkanen. Samen vormen sodium en chloride zout.

Wanneer zeewater verdampt, laat het het zout achter. Daardoor blijven de zeeën al vele miljoenen jaren even zout. Wanneer het verdampte water zich tot regen vormt, is het dus niet zout.

Toegevoegd na 2 minuten:
vraag is als eens eerder gesteld

http://www.goeievraag.nl/vraag/zee-zout.411
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sodium, in het Nederlands beter bekend als: Natrium
Daar zoetwater langs rotsen en de bodem schuurt, bij dit proces komen veel mineralen en zout vrij die een rivier dumpt in de zee. Na verdamping van zeewater blijven de zouten en mineralen achter en wordt van het verdampte water wolken gevormd die vervolgens weer ergens hun zoetwater in de vorm van regen of sneeuw laten vallen. En het proces begint weer overnieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent dus dat de zee ook steeds zouter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Langzaam wordt die inderdaad wat zouter. Maar er lopen meer processen, zoals platen die over elkaar schuiven daar wordt ook weer een gedeelte mee afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zouden de rivieren ook zout moeten zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt toch ook, alleen lang niet zo zout als zeewater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op een fles water in de supermarkt weet je percies wat erin zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Jeroen Dit klopt! Zout word door de rivieren naar de zee gebracht.
Anders zou men geen zeezout kunnen verkopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zee is zout omdat er zout in opgelost is. In één liter water zit ongeveer 35 g zout, dus 3.5% of 35 promille. Het zout is vooral Natriumchloride.

Al het zout is afkomstig van opgeloste en verweerde gesteenten en van vulkanen op de zeebodem.

Bij het ontstaan van de aarde (4600 miljoen jaar geleden!) bestond water enkel onder de vorm van gas. De temperatuur daalde, het gas condenseerde en het begon te regenen. Al het water verzamelde zich in de diepten van de aardkorst en daar ontstonden de oceanen. Bij verwering van gesteenten komen chemische stoffen vrij, die zout kunnen vormen en die dan via beken en rivieren in zee terecht komen. Ook via vulkanen op land en in de zeebodem, kunnen er zouten in zee komen.

De zee wordt niet steeds zouter want er verdwijnt ook zout uit de zee. Langs sommige kusten wordt aan zoutwinning gedaan door het zeewater te laten verdampen.