Hoe maakt men van die 3d afbeeldingen?

http://www.magiceye.com/faq_example.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het zo leuk, na vele jaren kan ik het eindelijk zien. Krijg er wel koppijn van... ;-).
Maar ook ik snap er niets van. Als je het eenmaal ziet, dan zie je het gewoon scherp, maar dan een aantal cm verder naar achter. Heel vreemd...

Het beste antwoord

Deze 3D afbeeldingen noemt men autostereogrammen.

Het eenvoudigste soort autostereogram is een herhaling van één enkele basis-afbeelding. De bedoeling is dat men met de ogen afzonderlijk richt op verschillende kopieën van de afbeelding. Hierdoor valt het snijpunt van de beide kijkrichtingen van de ogen niet meer op het blad (zoals gewoonlijk het geval is), zodat men het gevoel heeft te kijken naar een object dat dichter of verder af staat. Daarenboven kan men het gevoel van dieptezicht vergroot worden door ervoor te zorgen dat de verschillende herhaalde afbeeldingen hetzelfde object weergeven, maar elk vanuit een lichtelijk andere hoek. Als het linker- en rechteroog op een andere kopie gericht zijn, zien ze hetzelfde voorwerp, vanuit een andere hoek, wat precies aanleiding geeft tot het gevoel van dieptezicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, hoe zat dat ook alweer?
Wij hadden vroeger boekjes daarvan, waar ook in stond hoe je ze zelf maakt.
Als je een blad vult met allemaal precies dezelfde streepjes, en in sommige stukken zet je ze heel dicht bij elkaar, wordt het daar donkerder, op plekken waar ze verder van elkaar staan, wordt het lichter. En die donkere vlakken lijken dan, als je op een bepaalde manier kijkt, naar voren te komen.
Hieronder bij deze streepjes zie je het ook al als je een beetje scheel kijkt, de streepjes die vlak op elkaar staan komen dan naar voren.

|||| | | | |||| | | | | |||||| | | | | | |||||

Hoe het komt dat donkerdere vlakken dichterbij lijken, weet ik ook niet. Ik dacht dat het was dat lichte dingen dichterbij lijken dan donkere dingen, maar als ik het uitprobeer is het juist andersom, dus dan weet ik het niet.
Het heeft in ieder geval iets te maken met de werking van onze ogen, denk ik.

Die van ons waren alleen zwartwit, jouw voorbeeld is in kleur, daar weet ik het niet precies. Maar daar is het denk ik dat bepaalde kleuren dichterbij lijken en dat felle kleuren dingen dichterbij lijken dan vage kleuren.
Of iets in die trant.