waarom zijn vrij veel witte katten doof?

Toegevoegd na 12 uur:
zij hebben 3 witte katten en ze hebben alledrie gele ogen, 1 daarvan is doof.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Ik ben even voor je gaan zoeken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat witte katten vaak doof zijn. Het heeft te maken met een bepaald gen. Daarom wordt aangeraden om witte katten niet meer met elkaar te kruisen. Zie verder hieronder...

'Op deze manier hoopt men de kans op doofheid bij witte kittens te verkleinen. Daarnaast moeten eigenaars van witte katten die willen showen en/of fokken een verklaring kunnen laten zien/insturen, waaruit blijkt dat de betrokken witte kat niet doof is.
Het W-gen is bij katten altijd verantwoordelijk voor een witte vacht (een niet-gekleurde vacht).

Het W-gen kan verantwoordelijk zijn voor een blauwe oogkleur bij witte katten.
Het W-gen kan aangeboren doofheid veroorzaken.
Doofheid komt vaker voor bij witte katten met het W-gen dan bij niet-witte katten.
Doofheid bij witte katten komt vaker voor aan de kant van een W-blauw oog dan aan de kant van een niet-W-blauw oog.'

bron: http://www.carton.nl/rmc/rmc88.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik weet niet het antwoord, maar weet wel dat witte dieren vaak wat mankeren witte boxers [hondenras] werden daarom vroeger altijd afgemaakt... ben ook benieuwd naar antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt allemaal af van de genetische samenstelling van de kat en van zijn fysieke verschijning. Het gaat hier meestal om doofheid bij witte katten met blauwe ogen.

Van de witte katten met één of twee blauwe ogen, is 60-80% doof; 20-40% heeft een normaal gehoor; 30-40% heeft één blauw oog en is doof terwijl 60-70% één blauw oog en een normaal gehoor heeft.

Uit studies blijkt duidelijk dat bij blauw-ogige witte katten een hogere mate van van doofheid voorkomt dan bij oranje/groen-ogige witte of niet witte katten! Maar niet alle blauw-ogige witte katten zijn doof.