Waarom een trechter op het hoofd?

Vaak zie je in bijvoorbeeld stripboeken een trechter bij iemand op zijn hoofd wanneer deze is doorgedraaid/gek geworden.
Vanwaar deze trechter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (4)

Die trechter verbeeld een duizelig of desorienterend gevoel bij het personage waar het boven staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een trechter kan ook duiden op de kinderlijke fontanel. de plaats waar bij geboorte op het hoofdje geen bot vorming is. Dit groeit langzaam dicht. Deze heeft als functionaliteit dat het hoofdje kan samengedrukt worden tijdens de geboorte zodat dit door de schede kan.

Echter is het ook een teken van fantasie. Sterker nog: Kinderlijke fantasie. Mensen die als gek worden verklaard zijn vaak een vergaarbak van geweldige fantasietjes en ideeën.

Marc Bell heeft dit ooit mooi beschreven. Hij legde de oorzaak van zijn meesterlijke fantasie in het feit dat zijn fontanel niet dichtgegroeid was. Wat hem als het ware in de mogelijkheid stelde als een kind te denken en te fantaseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt van mensen die een stoornis hebben waarbij ze er zelf echt van overtuigd zijn dat ze Napoleon zijn, of de Paus, of een ander bekend persoon.
Ik denk dat ze denken dat ze een incarnatie van die persoon zijn.
Dan gaan ze zichzelf ook zo proberen te kleden, dus pakken ze een stok die dan fungeert als zwaard, en moeten ze ook een hoofddeksel hebben dat lijkt op dat van de originele persoon, en dan pakken ze bijvoorbeeld een trechter, en denken dat ze er dan dus uitzien als diegene.
Waarom een trechter en niet een pan, weet ik ook niet.
Hoe dat precies zit, weet ik trouwens niet hoor, maar ik denk dat het te maken heeft met dat nadoen van bekende personen. Misschien dat er in de psychiatrie een gek was die toevallig een trechter daarvoor gebruikte en dat die persoon in de boeken beschreven is en het zo een klassiek voorbeeld geworden is? Of misschien dat een persoon die veel 'geïmiteerd' werd vroeger een hoofddeksel had dat door meerdere gekken werd vervangen door een trechter omdat het min of meer die vorm had?

Of het echt hiermee te maken heeft, weet ik niet, ik heb er verder weinig verstand van. Maar dit is waar ik aan denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te laten zien dat deze persoon "gek" is.Welk normaal denkend mens loopt met een trechter op zijn hoofd?