Waarom denkt de mens dat er buitenaards leven bestaat?

tsjah... ik zat dus te denken...hoe komt de mens eigelijk denkt dat er nog meer leven is buiten planeet aarde? Want er is nog nooit echt 'leven' gezien op andere planeten...? toch...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik ook niet en nee ik geloof er niet echt in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat niet in de bijbel en dan is het dus niet waar?
Rietje verruim je geestelijke horizon eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom precies geloof je er niet in Rietje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in de Bijbel en dat God de hemel en de aarde gemaakt heeft en staat niks meer bij en als Hij er wel meer heeft gemaakt staat het er niet in. En in de Bijbel staat precies alles wat wij nodig hebben te weten niet meer en niet minder. Ik kan er gewoon niet in geloven. Is voor mij pure onzin allemaal. En petergradisen waarom zou ik, totaal geen behoefte aan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rietje,dan vraag ik me af,wat je eigenlijk op goede vraag zoekt.
Je weet toch alle antwoorden al. Dat vind ik erg jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik geloof daar ook niet in hoor Rietje, allemaal gewoon domweg verzonnen dat is hoe ik erover denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ehm Peter of Marita waarom zouden ze dan wel 'kunnen' bestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter ik heb de vraag niet gesteld en nee ik weet nog lang niet alles en soms ben ik ook gewoon benieuwd hoe andere mensen over bepaalde dingen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind "Rietje,dan vraag ik me af,wat je eigenlijk op goede vraag zoekt." eigenlijk een hele goeie vraag als reactie op "En in de Bijbel staat precies alles wat wij nodig hebben te weten niet meer en niet minder." rietje; eigenlijk geef je inderdaad aan dat je hier niets te zoeken hebt. Als dit daadwerkelijk is hoe je erover denkt, zeg je dat wanneer je iets wilt weten je eerst kijkt in de bijbel, en als je daar het antwoord niet vind, het schijnbaar niet nodig is om het te weten of zo. Ook de opmerking dat je totaal geen behoefte hebt aan het verbreden van je horizon is veelzeggend, aangezien je zelf eerder bij je vragen hebt aangegeven dat je in sommige gevallen benieuwd was ondanks dat je er niet in geloofde. Was dat dan gelogen? Dit zijn opmerkingen die het idee kunnen geven dat je je met de verkeerde motivatie op deze site bevindt - je zegt geen behoefte te hebben aan kennis die niet in de bijbel staat, en geen interesse te hebben in nadenken over hoe anderen in het leven staan (waarvoor je tenslotte ook je geestelijke horizon zou moeten verbreden - een gevolg van het inleven in anderen). Wat voor reden zou je dan wel kunnen hebben om hier rond te hangen? Ik neem aan dat dit niet klopt, hoor. Ik hoop van harte dat hier sprake is van een misverstand. Maar weet dat deze opmerkingen op deze manier kunnen worden geïnterpreteerd, en denk even na voordat je ze maakt. Dit soort opmerkingen zou anderen het idee kunnen geven dat je hier niet zit met om "eerlijke" redenen, met als mogelijk gevolg dat ze je maar gaan negeren. En dat lijkt me voor jou ook niet fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke ik snap je maar zo bedoel ik het inderdaad niet, probeer alleen mijn mening en kijk op de dingen te geven. Maar ik had het alleen over buitenaards leven dat staat voor mij vast ja en daar hoef ik niet over na te denken, en bij de rest van de vragen vind ik het erg interresant hoe mensen erover denken ja, en dat probeer ik altijd met respect en eerlijkheid te doen.

Het beste antwoord

Dit komt, omdat het een angstig gevoel geeft om helemaal alleen te zijn. De mens wil nergens alleen zijn. Dus niet thuis, niet op zijn werk en ook niet in het heelal.
De kans dat er elders leven in het universum is is zeer groot. De kans dat er intelligent leven is, bestaat ook.

Er zijn miljoenen andere planetten en zonnen. Als er een planeet zou bestaan met een dampkring en ongeveer dezelfde temperaturen als hier op aarde. Dan is de kans 99 procent dat er leven is.
Overigens moet je hier niet bij denken dat ze er daar groen of paars uit zullen zien. Er zijn een aantal bacterien los gekomen tijdens de oerknal en die zijn verspreid. Waarsschijnlijk bevat de aarde alle bacterien al en daaruit is al het leven op aarde ontstaan.
Dus op een andere planeet zal dit idem dito zijn. Dus zullen ze er net zoals ons uitzien of misschien zijn er daar wel dinosaurussen. Het enige wat het uiterlijk kan beinvloeden is de grootte van de planeet. Het aantal G's verandert de bouw van mensen. Daar geldt hoe groter de zwaarte kracht hoe groter de mensen.

correct me if im wrong
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik me niet kan voorstellen, dat er van al die sterrenstels en het hele universum, maar een planeet is, waar inteligent leven bestaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
En denk je, dat als er een alien gevonden word, dood of levend, dat ze dat bekent maken, ik denk het niet, want dan is meteen de hele wereld in paniek, dat houden ze top geheim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou getuigen van een te grote arrogantie dat het mensenlijk ras een exclusief bestaansrecht heeft. Het menselijk ras dat doodt,vernietigd, liegt , oorlog voert in naam van God, Allah of andere. Maar ook het menselijk ras dat palliatieve zorgen toedient, onbaatzuchtig kan zijn en hunkert naar een betere wereld. Dus zou het zelfs helemaal niet ongezond zijn dat er nog een tiental andere rassen in andere zonnestelsels een zekere graad van ontwikkeling hebben meegemaakt. Tenslotte zijn we met zijn allen nog aan het begin van de ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar misschien zou het ook wel van arrogantie getuigen om te beweren dat we daar iets zinnigs over zouden kunnen zeggen.
omdat de mogenlijkheid in theorie bestaat. dat houd de mensen altijd bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom denkt de mens
dat er buitenaards leven bestaat?"

Omdat het, naar mijn mening, niet onmogelijk,
en ook niet onwaarschijnlijk, hoeft te zijn;

men zegt dat het (nog) een hypothese is,
maar ik vind het tóch een heel ‘aannemelijk idee’,
buitenaards leven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buitenaards_leven

Sterker nog:
ik zou het heel onwaarschijnlijk vinden,
als de mensheid alléén zou bestaan
in dit ‘bizar grote universum’.

In de film ‘Contact’ deed ‘Jodie Forster’
een memorabele uitspraak; ze zei en vroeg:
"So if it’s just us…
seems like an awful waste of space. Right?"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contact_(film)
dat is vertaalt:
"Als alleen wij er zijn…
dan is dat een enorme ruimteverspilling. Klopt?"

Ruimteverspilling, dát vind ik dus ook.

Weet je hoe groot het universum schijnt te zijn?
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=FFlzyxSQhTc

Ook mag je begrijpen, dat vele mensen, in deze tijd,
enorm worden beïnvloed door media, tv en pc;

neem bijv. al die verklaringen over het universum;
http://www.alomvattende.nl/alomvattende/h.html/021a_orion-tijdlijn.html

en dan al die (ufo-)filmpjes;
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=bGrRTdolTv4&feature=related
filmpjes over worm-holes;
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=Al11l5SwhAk
zoooooooooveel (gek-makende?) informatie.
http://www.youtube.com/watch?v=BO3B1_fondo&feature=related

Vergeet ook niet ‘de oude oerverhalen over Nibiru’
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nibiru
en over ‘de waarschijnlijke scheppers van de mens’,
genaamd: ‘de Anunnaki’,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anunnaki
die in het oude Gilgamesj-epos worden beschreven,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesh_epos
of in het nóg veel oudere Atrahasis-epos.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos

Dáárom wordt men(s) steeds ruimdenkender;
en dáárom staat men(s) steeds meer open
voor ‘allerlei ideeën, mogelijkheden en theorieën’,
die geloofwaardig en aannemelijk zijn.

Dus het idee,
dat er buitenaards leven zou kunnen bestaan,
(intelligent of niet) sluit ik dus niet uit.

Maar als je vraagt:

"Want er is nog nooit echt ‘leven’ gezien
op andere planeten…? toch…?"

dán kan ik slechts voor mezelf spreken,
en niet voor anderen;

ik heb (nog) geen ‘buitenaards leven’ gezien,
maar misschien (een klein aantal) ‘anderen’ wel…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad nog nooit echt leven gezien op andere planeten, maar we hebben buiten de aarde nog maar zo'n 7 andere planeten intensief kunnen onderzoeken, en dan nog sommige meer dan anderen.

Ik heb in de reacties op mijn antwoord hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/kans-elders-enorm-grote-heelal.43971#262460

een kleine berekening gemaakt van hoeveel sterren er zijn op basis van voorzichtige schattingen. Er zullen ongetwijfeld nog meer planeten zijn.

Er is bewijs dat leven mogelijk is wanneer de omstandigheden juist zijn. Al is de kans nog zo klein per ster individueel, de kans op leven elders, met zoveel pogingen, lijkt me redelijk groot. Er zullen ongetwijfeld meerdere plekken zijn waar de omstandigheden juist zijn - en die omstandigheden hoeven niet eens per sé dezelfde te zijn als hier, misschien dat er wel meer mogelijkheden zijn.

Als wij echt het enige leven zijn in het gehele universum zijn, dan is dit een hoop ruimte voor niets. Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar wel een met vergaande implicaties. Dan wordt de vraag waaróm we de enigen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De vraag waaróm we de enigen zijn - die is te beantwoorden, zonder enige godheid te introduceren. 't Is echter wel een puur filosofische redenatie. Niet falsificeerbaar, dus geen wetenschap.
omdat elke ster een zon is en de zonnen zorgen voor leven, dus moet er wel leven zijn op andere planeten. Het gaat er niet om of wij het gezien hebben, misschien vinden die wezens ons wel niet interessant en hebben ze geen zin om hier te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag stelde de wetenschapper Fermi ook.Men noemt dat de Fermiparadox.Als er werkelijk zoveel intelligent leven zou zijn in het heelal 'waar zijn ze dan?'.Geen radiosignalen, geen ruimteschepen, niets,stilte.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat er stilte is en dat we geschikte apparatuur hebben om het te kunnen meten? Misschien zijn ze veel hoger ontwikkeld en intelligenter dan wij en is dat de reden dat het 'stil' blijft.
kijk maar eens naar de docu. the disclosure project .
of , out of the bleu.
denk je dat al die geleerde een potje staan te liegen en zo hun carriere op het het spel zetten .
nog een voorbeeld is,jimmy carter die,als hij president zal worden ,vond dat de mensen recht hebben om te weten dat er buitenaards leven bestaat,1maal president hebben ze hem dat flink ingepeperd om dat niet te doen .
ronald reagan heeft in een toespraak al eens een hint gegeven net als bil clinton.
en zo kan ik wel even doorgaan.
wij zijn een sterrenstelsel waar er miljarden van zijn en wij zijn niet eens in staat om buiten ons eigen sterrenstelsel te komen en mischien zijn er wel beschavingen die tecnologisch veel verder zijn dan wij en dat wel kunnen.
denk je dat de hubbel er alleen maar voor is om te kijken hoe mooi de sterren zijn.
mischien zijn het wel levensvormen die wij niet alszodanig herkennen.
er zelfs in de bijbel over geschreven .
er zijn tekeningen en schilderijen waar ufo's op te zien zijn terwijl men het toen niet eens voor mogelijk kon houden dat de mens ooit zal kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je willen aanraden om de nieuwe serie op National
Geograpic te volgen, die vanavond begint: 'Known Universe'. Dan krijg je misschien een indruk van hoe groot het heelal is (hoe groot het écht is, kan geen mens bevatten). En daarmee is de kans dus aanzienlijk dat er buitenaards leven is - het is waarschijnlijker dat het er wel is dan niet.

Het feit dat je zegt 'er is nog nooit écht leven gezien' (of dat nu ergens anders is of hier op aarde) lijkt een beetje op de middeleeuwse geocentrische manier van denken: De aarde is het middelpunt van het heelal, is heel belangrijk, dus als er intelligent buitenaards leven is, dan zal het ons wel op komen zoeken.... Laat ik het zo stellen: stel de aarde voor als het heelal, dan is in de vergelijking hiermee de aarde nog geen stofje, nauwelijks waarneembaar met het blote oog. Succes met zoeken dan!

Toegevoegd na 10 minuten:
Mocht je de serie niet kunnen of willen zien, dan geeft deze bijgevoegde bron je een indruk. Duurt maar twee minuten, uitstekend geschikt voor de zap-generatie van tegenwoordig :-)

O, dit filmpje eindigt trouwens bij ons melkwegstelsel. Hou in je achterhoofd dat er nog miljarden andere melkwegstelsels zijn....ik bedoel maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denken ze volgens mij omdat het een akelig idee is dat we in dat grote universum helemaal alleen zijn. Een beetje angstig – nooit iets of iemand tegenkomen om jezelf mee te vergelijken. Nooit contact, en klein stipje leven in een eindeloos grote leegte…
Iedereen wil graag lid zijn van een club, en het zou plezierig zijn om te weten dat er meer te zoeken is in de ruimte dan stof en gas. Andere soorten leven, spannender, slimmer. Om te gebruiken en heel veel van te leren.
De kans dat er ergens anders ook iets leeft wordt groot gevonden omdat er zo ontzettend veel planeten bestaan. Als het leven hier kon ontstaan, dan toch vast elders ook wel eens?

Persoonlijk vind ik de kans zó groot nou ook weer niet. Tenslotte is er naar ons weten de afgelopen 13 miljard jaar maar één keer leven ontstaan, en we weten niet eens zeker dat het hier op aarde is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder andere antwoorden gelezen te hebben,wel riskant,maar toch..
Er zijn miljarden sterren in het universum met planeten en zal dan uitgerekend onze zon de enige ster zijn,die een planeet heeft,waarop leven is?
Dat lijkt me uitermate onwaarschijnlijk! Het hoeft geen leven te zijn zo als wij het kennen natuurlijk, maar wel leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele universum is bezwangerd van leven en nieuw leven.
Sterren worden geboren, en sterven weer.
Goede kans dat er buitenaards leven bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste bewijs dat er buiten de aarde intelligent leven bestaat is wel het feit dat ze nooit contact met ons hebben opgenomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mens te veel tijd heeft..
Ja dan doe je zulke dingen he..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zelf vind het wel erg leuk om te weten of er leven is op een andere planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde redenen dat men gelooft dat God bestaat, het willen geloven in iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er buitenaards leven is, zo zeker als er aards leven is...

Nee dat is niet gezien, maar niemand in Nederland kan zien dat er lucht is op Bali... Enerzijds omdat niemand die hier is, daar is en anderzijds omdat lucht onzichtbaar is, terwijl het hier en daar wel is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wartaal. -1