Waarom kloppen soldaten de magazijnen van geweren tegen de grond of tegen de helm?

In de documentaire 'Een van de jongens' en ook in verschillende films zie ik regelmatig dat soldaten hun magazijn van het geweer tegen hun helm tikken of tegen de grond tikken voordat ze het geweer in gaan. Is dit een soort bijgeloof of heeft is het iets functioneels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (1)

De enige reden die ik kan bedenken is dat men het doet om eventueel zand te verwijderen uit de lader. Om eerlijk te zijn denk ik dat het eerder om een fantasietje gaat, een soort van tick (of bijgeloof hoe jij het noemt). Laders zitten normaal relatief stofvrij opgeborgen in een ladertas.

In mijn "lesboek" (ik ben al 30 jaar Mil in het Belgisch leger) staat er in ieder geval niets over geschreven en eigenlijk heb ik het nog niet zien doen.