Waarom heet zonnebrand zonnebrand, als het de brandende zon juist tegengaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag.. Het zou dan eigenlijk zonnenietbrand(creme) moeten heten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoontje noemde het anti verbrandsmeer.
Wij noemen het nu allemaal zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem die creme nooit zo, had er ook nog nooit van gehoord. Zonnebrand is voor mij het resultaat van te lang in de zon liggen. Zonnebrandcreme of zonnebrandmiddel zo noemen wij het.

Het beste antwoord

Omdat we in het Nederlands met sommige zaken heel verschillend omgaan? En een beetje slordig zijn als het om precies aanduiden gaat van wat we bedoelen? En we het toch allemaal begrijpen?

Zo is olijfolie geen olie tegen of voor olijven maar gemaakt van olijven.
Is lampolie geen olie die je gebruikt tegen de lamp maar om erin de stoppen.
En is zonnebrandolie (of creme) bedoeld om te gebruiken als je huid zonnebrand heeft opgelopen en is het er niet van gemaakt noch kun je het ergens instoppen.

En als je nog niet verbrand bent dan gebruiken we zonnecreme: tégen de uitwerking van het zonlicht en om verbranden te voorkomen, om het maar allemaal overzichtelijk te houden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
baby olie wordt niet van baby's gemaakt... dus kan mij wel inkomen in jouw antwoord... of het de juiste antwoord is... ik weet het nog niet. iig +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal goed kunnen zijn dat we onze eigen woordenboek maken, ben het dus ook met je eens met jouw beredenering.

Andere antwoorden (4)

Zonnebrandcrème is net iets te lang, vandaar de afkorting zonnebrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gebruikt het bij zonnebrand. Het heet dan ook voluit zonnebrandolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wooordenboek:

Zonnebrand
zn m zonnebrand ( mv) [ˈzɔnəbrɑnt]

1 rode verkleuring van de huid door uv-straling

2 zalf om je huid te beschermen tegen verbranding door de zon;= zonnebrandmiddel;= zonnebrandcrème

Blijkbaar heeft het twee betekenissen die erg tegenstrijdig zijn. Namelijk de zonnebrand door de uv-straling en de creme die dat tegenhoud.

Het is logisch dat het zo heet.
Want in die zin blijft alleen 2 over..

(als men het goed gebruikt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de betekenis, maar dat is nog niet de verklaring waarom het zo heet! iig bedankt voor jouw bijdrage!
Omdat we houden van korte namen. Olie om zonnebrand tegen te gaan is o lang. Gewoon olie kan alles zijn. Hooguit is anti-verbrand een optie, maar dat klink niet echt. Dus dan maar zonnebrand. In het engels hebben ze wel een duidelijke term: sunscreen: Het filtert de zon.