waarom hebben we in nederland gevlekte koeien?

en in het het buitenland zijn ze vaak bruin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3K

Het beste antwoord

De rasssen van de koeien zijn in Nederland verdeelt over grofweg 3 groepen de vleesrunderen bijvoorbeeld de belgische blauwen een rund met een wittte vacht en een donkere huid waardoor het blauwig doorschijnt, een gemengd type vlees en melkkoe ,de zg mrij (maas rijn ijssel runderen dit zijn de karakteristieke roodbonte koeien die je in de stroomgebieden van die rivieren het meest ziet (zag)lopen,en de melkkoe waarvan het friese stamboek de voorvaderen zijn egenwoordig is dit ras veelal vermengd tot Holstei-fresian welke nog meer melk geeft dan de traditionele friesse stamboek koeien.
verdr zijn er nog oude rassen zoals de blaarkop, heel herkenbaar aan de karakteristieke blaarvormige vlek rond de ogen of de lakenvelder ,alsof er een laken om de buik is gespannen zowel in roodbont als zwartbont te verkrijgen. Verder zijn bij bonte koeien praktisch altijd de oren gekleurd en dus niet wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In het buitenland is het ook de meest voorkomende koe. Althans in Europa.
". De intensief gekweekte en hoge opbrengsten gevende Holstein-Friesian, de alomtegenwoordige zwart-wit-gevlekte koe, vertegenwoordigt vandaag ongeveer 90 % van de melkveekuddes in de Europese Unie."
14 jaar geleden
Ook in koeien heb je rassen (net zoals in katten, honden, schapen, paarden, enz...)
De Friese Koe is zwart-bont, de Hereford rood met een wit gezicht, de Jersey is klein en sierlijk, grijsbruin met enorme ogen, de Schotse Hooglander is roodbruin met enorme horens en een lang-afvallende vacht, om maar een paar rassen, die we hier kennen, te noemen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze koe (de zwart-bonte) geeft veel melk en is ook geschikt als vleeskoe. Dat is voor de boeren in Nederland van belang.
Je ziet ook in Nederland wel lakenvelders en blaarkoppen hoor. Maar deze koeien zijn wat kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in ons land niet alleen de mensen van velerlei ras zijn,de koeien zijn dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan het ras, zoals je ook gevlekte katten en honden hebt, om beetje onderscheid te maken denk ik. Door veel doorfokken is het beetje bij beetje onstaan. Zo heb je ook de" lakenvelder", die heeft een breede strook wit over zijn hele romp.
De bonte hollandse melkkoe, lekker herkenbaar door z'n bonte vacht