waarom bestaat de nederlandse vlag uit rood wit en blauw? en die volgorde?

geen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

[haha]
“dat heeft alles te maken met de belastingen in Nederland “:
“Als we de belastingaangifte in de bus krijgen, worden wij rood van woede“.
“Als we vervolgens het te betalen bedrag lezen, trekken we wit weg“,
” Om ons dan ook nog een keer blauw te betalen“
[/haha]

er lijkt geen verklaring voor te zijn:

In eerste instantie was de Nederlandse vlag Oranje, Wit, Blauw. Ook wel aangeduid als de Princevlag. Oranje was de kleur van het verzet tegen de Spaanse overheersing 1568 - 1648 ook wel de 80 jarige oorlog genoemd. Als de Geuzen op 1 april 1572 het stadje Den-Briel bevrijden droegen ze vlaggen met deze kleuren met zich mee. Al snel was het de vlag van de opstand en werd ze gebruikt als de vlag van de Verenigde Nederlanden. In 1572 is er dan ook voor het eerst sprake van een Nederlandse vlag.
Bij het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1579 werd dit dan ook de officiële Nederlandse vlag.. De Nederlandse vlag is hiermee ook de oudste landenvlag ter wereld met 3 evenwijdige banen en de eerste revolutionaire strijdvlag i.v.m. ons verzet tegen de overheersing van de Spanjaarden. Om de herkenbaarheid op zee te vergroten werd in 1630 de Oranje baan in de vlag vervangen door een rode baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood en wit en blauw hebben een historische betekenis.
Zie ook in de bronnen.
Wat je veel in europa ziet is dat deze kleuren veel gebruikt worden in diverse combinaties (Engeland, Frankrijk, ..) niet allemaal. Ook de VS. Dit komt allemaal vanuit het westerse gedachtengoed over de de betekenis van de kleuren.

In Afrika hecht men andere betekenis aan kleuren. Daar zijn het geel groen en rood. Heel veel Afrikaanse vlaggen bestaan uit deze drie kleuren.
Een leuk weetje is: Blue band exporteert ook naar Afrika. De pakjes boter hebben hier een verpakking van wit met een blauwe band. Hier staat wit nl voor schoon, maagdelijk e.d. In (West)Afrika staat dat daar niet voor. Daar heeft geel die rol. Dus veranderde blueband de kleur van de verpakking: geel met een blauwe strik.