kunnen magneten tegen warmte?

ik heb allemaal kleine magneetjes op mijn verwarming zitten, is het gevaarlijk als ik die er op laat zitten of kan dat geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
10.5K

Het beste antwoord

Op de verwarming dat kan goed, maar als ze boven de 500 á 600° komen ontlaat je de magnetische spanning in de magneet en is alles aan magnetisme weg... Dit geld voor fysische spanning, met noemt dat metallurgisch, het ontlaten, en is ook voor magnetisme het geval zo...

Dus op de verwarming verlies je geen magnetisme, want dat komt niet boven de 85°...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de magneet verhit tot de Curie-temperatuur is is al z'n magnetisme kwijt. Dat zo tegen de 400 graden liggen.
Maar in tegenstelling tot wat velen denken, verliest de magneet bij veel lagere temperaturen al geleidelijk aan kracht.
Dat gebeurt al tussen de 80 en 100 graden Celsius.
Dus niet tegen een werkende verwarmingsradiator plakken.