Kan iemand mij een paar tips geven voor het vak Nederlands?

Ik heb moeite met het onthouden van het stam+t tegenwoordige tijd en heb daar binnenkort een examen over.. misschien weet iemand een leuk ezelsbruggetje voor? Ik wil het graag onthouden maar raak het steeds snel kwijt..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een tip:
http://www.goeievraag.nl/vraag/simpele-manier-gebruik-kofschip-leggen.30929

Antwoorden (3)

Heel makkelijk ; vervang het werkwoord door een sterk zwak werkwoord dat NIET eindigt op een d of t. Bijvoorbeeld : werken.

Bloeden - ik bloed - hij bloedT
Schuddden - ik schud - hij schudT
(vergelijken met werk(en) - ik werk - hij werkT)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet voor elk werkwoord dat je niet weet het werkwoord lopen in de plaats...

dus ipv ik bid -» daar maak je van ik loop, dan weet je dat er geen t achter moet...

altijd lopen in de plaats zetten dan weet je altijd wat er achter moet of niet... zo doe ik dat...

Toegevoegd na 1 minuut:
of neem een ander werkwoord naar keuze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tegenwoordige tijd mag je het werkwoord door een ander werkwoord vervangen.

Smurf is mijn favoriet omdat je het goed kunt horen.

Dit mag alleen in de tegenwoordige tijd, in de verleden tijd en voltooid deelwoord ga je hiermee de fout in.