Willen we eigenlijk wel weten hoe de wereld en alles is ontstaan?

Ik denk dat als wetenschappers bewijs hebben gevonden van de oerknal, en het dus duidelijk is geworden dat de wereld en het heelal is ontstaan door de oerknal, heel veel mensen het nut niet meer inzien van het leven.
dan blijkt er dus dat er geen god was die de aarde schiep.
Ik geloof zelf niet in God, maar wel geloof ik in dat er meer is dan dit.
en toch zou het een grote impact op mij hebben als het bewezen is.

als ik onduidelijk ben, zeg het dan a.u.b.

dit zijn gewoon wat gedachten gangen, die me laatst ineens binnen schoten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

God schiep niet alleen de aarde maar ook de hemelen en dus ook de oerknal. OVerigens is het helemaal nog niet bewezen dat er een oerknal was het is alleen de meest geaccepteerde THEORIE.

Godsdienst en wetenschap sluiten elkaar niet uit
je moet er alleen klaar voor zijn om dat te willen begrijpen

Wetenschappers weten het zelf ook niet 100% voor hetzelfde geld komen ze morgen of over een jaar met een nieuwe theorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er bewijs voor is dannog zullen veel mensen het niet geloven.

Er is ook genoeg bewijs dat de aarde ouder is dan 6000 jaar, terwijl creationisten dit niet geloven. Het is heel simpel om te zeggen 'nee dat is niet waar, want volgens mijn bewijs (bijbel) kan dat niet. Dus jou bewijs is niet waar, kan niet waar zijn, en zal nooit waar zijn.'

Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt of hier bewijs voor is. Daarnaast kunnen mensen dan altijd nog de big bang zien als bewijs van een god die het heelal (en daarom het licht, de planeten, dieren en mensen) gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zou God dan de wereld geschapen hebben? Kan toch d.m.v. de oerknal?

Ongelovigen zeggen de oerknal
Gelovigen zeggen God.

Alles is wetenschappelijk te verklaren, maar waarom is iets zo als het is? Je kan heel wetenschappelijk verklaren waarom bepaalde vogelsoorten naar het zuiden vliegen en waarom zij dit doen? Maar wie heeft de vogel zo gemaakt dat hij dit zo feilloos kan doen?

Voor mij is God de Schepper van alles en is Hij het begin en het einde van alles. En daartussen in zitten wij heerlijk te rotzooien en hebben we onze vragen, meningen en weten we het niet of we weten het o zo goed.

Oerknal of niet... het nut van het leven is dat je nu leeft en er bent voor je naaste en voor ieder met wie je te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het sowieso nog duizenden jaren duurt voordat wij erachter komen hoe het heelal is ontstaan, dat voorop. Je zegt dat als we erachter komen hoe het heelal is ontstaan dat dat ook gelijk betekent dat er geen God is, dit hoeft niet per definitie. De oerknal en het bestaan van een God kunnen prima samen gaan (overigens ben ik verre van gelovig).

Er zijn twee uitdagingen voor de wetenschap in mijn opinie, dat is erachter komen wat er tijdens de oerknal gebeurde (als het ware terug in de tijd naar de big bang) en erachter komen wat de aanleiding was voor de oerknal (en dus wat er daarvoor was). Het eerste gaan we achterkomen, geheid, hoe lang het ook nog mag duren. Technologieen worden beter, er wordt steeds meer mogelijk dus er komt een dag dat de big bang theorie bewezen wordt.
Dan rest de wetenschap te onderzoeken wat de oorzaak was van de big bang. Alleen er is 1 probleem, er was voor de big bang geen tijd, dus hoe ga je terug in de tijd naar voor de oerknal waar er nog geen tijd was? Dit is het volgende dilemma gok ik.

Ik ben trouwens ook van mening dat er meer is dan dit. Het zou arrogant zijn te denken dat we de enige zijn. Er zijn alleen in ons sterrenstelsel al evenveel sterren als er zandkorrels op aarde zijn. Naar het volgende sterrenstelsel is het 75000 lichtjaar reizen (en het wordt met de seconde verder om het heelal uitdijt) dus dit
is waarschijnlijk iets waar we nooit achter zullen komen, simpelweg omdat de mensheid niet lang genoeg zal bestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
overigens (ook wel grappig even te vermelden) heeft de paus himself de wetenschappers verzocht niet verder te gaan dan het begin van de tijd (de oerknal). dit omdat de oerknal zelf het werk is geweest van god en het dus niet echt leuk zou zijn als we wel tot daarvoor terug kunnen kijken en blijkt dat dat helemaal niet zo is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil dat je wel of niet weet hoe de wereld is ontstaan en de zin van het leven.?!
De wetenschap, waant dat is het, heeft de vraag dan opgelost.
Dan heeft het leven toch net zo veel waarde. Dit heeft niets met elkaar te maken.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat willen we wel degelijk, er zijn vele vele boeken over geschreven... Anders deden ze dat niet...