Provinciale verbindingswegen. Dus eigenlijk de grootste wegen nà de A wegen (autowegen), welke door de Pronicie beheerd worden.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna... Er zijn ook N-wegen die door Rijkswaterstaat beheerd worden, en dus geen provinciale weg zijn (neem b.v. de N65 tussen Vught en Tilburg).
jc54
14 jaar geleden
Altijd weer die uitzonderingen, die de regel bevestigen hè?

Andere antwoorden (4)

Dat zijn provinciale wegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanaf 1981 is begonnen met de invoering van driecijferige N-wegnummers ten behoeve van bewegwijzering. De eerste fase betrof de nummers 175 t/m 399, welke als volgt over de provincies verdeeld werden:

175 t/m 250 Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.
251 t/m 300 Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
301 t/m 350 Overijssel, Gelderland en Flevoland
351 t/m 399 Groningen, Friesland en Drenthe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Foutje hierboven.. dit is de oude nummering.

Hier zoals de wegen vandaag de dag genummerd zijn, per provincie.

401 t/m 430 Utrecht
431 t/m 500 Zuid-Holland
501 t/m 550 Noord-Holland
551 t/m 600 Limburg
601 t/m 650 Noord-Brabant
651 t/m 700 Zeeland
701 t/m 730 Flevoland
731 t/m 780 Overijssel
781 t/m 850 Gelderland
851 t/m 900 Drenthe
901 t/m 950 Friesland
951 t/m 999 Groningen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna... Er zijn ook N-wegen die door Rijkswaterstaat beheerd worden, en dus geen provinciale weg zijn (neem b.v. de N65 tussen Vught en Tilburg).
Dat zijn genummerde niet-autosnelwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
N-wegen zijn de nationale wegen, die zowel in Nederland als in België de grotere plaatsen met elkaar verbinden. Tegenwoordig kennen we ze beter als autowegen, vaak tweebaanswegen met zijstraten en stoplichten. Toen deze wegen in de jaren 40 van de vorige eeuw hun N-aanduiding kregen, waren het vaak de belangrijkste verkeersaders tussen bevolkingscentra. Vandaar de indrukwekkende term 'nationaal'. Een voorbeeld is de N2, Brussel-Hasselt-Maastricht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een provinciale weg is een Nederlandse weg die wordt aangelegd, onderhouden en beheerd in opdracht van een provincie. De status van provinciale weg zegt alleen iets over de beheerder van de weg, in dit geval dus de provincie, en niet over het type weg. Een provinciale weg kan daarom zowel een stroomweg (autosnelweg en autoweg), een gebiedsontsluitingsweg als een erftoegangsweg zijn. Nederland kent 6.713 kilometer aan provinciale wegen (2004). Provinciale wegen hebben de nummers 175 en hoger, en kunnen zowel N- als A-wegen zijn.

Veel provinciale wegen worden binnen de bebouwde kom beheerd door de gemeente. De provincie betaalt dan aan de betreffende gemeente een bijdrage voor het beheer.

Een N-weg is een genummerde niet-autosnelweg. De precieze betekenis verschilt echter per land: