Hoe noem je de tolaag van een vrijliggend fietspad eigenlijk?

Een weg zal een wegdek hebben, zoals een straat is bestraat en een stoep is betegeld. Maar als je over de toplaag van een vrijliggend fietspad praat, hoe noem je die dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ligt aan het soort fietspad. Bij mij voor de deur was het fietspad van asfalt, toen had het dus asfaltering. Nu hebben ze een nieuw fietspad aangelegd van straatstenen, dus heeft het bestrating. Je hebt ook fietspaden van platte tegels, die hebben dus betegeling. 'Wegdek' is de overkoepelende term voor verschillende toplagen van wegen/straten/paden, bestrating is dus ook een soort wegdek.

Het is dan ook oorspronkelijk het soort wegdek dat de weg/straat zijn naam gaf, niet andersom. Iets heette een straat (of ook wel een 'straatweg') *omdat* de weg bestraat was, het wegdek heette niet bestrating omdat de weg nu eenmaal ...-straat heette. Tegenwoordig kan een ...-weg of ...-pad bestraat of betegeld zijn, of kan een ...-straat(weg) geasfalteerd zijn etc., omdat we straatnamen niet meer wijzigen naar aanleiding van ander wegdek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klinkt zeer plausibel. Dank je wel.

Andere antwoorden (3)

Het is een weg speciaal voor fietsers, dus eveneens een wegdek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je asfalt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen asfalt, want het kan ook met straatstenen of stoeptegels zijn bedekt, of grint of schelpen...
Rood asfalt.