Hoe komt het dat de goudprijs zo hoog is?

Vandaag wezen kijken voor mijn kerst/verjaardagskado... ben erg geschrokken van de prijs van goud. Een gouden kettinkje van 50cm (gewoon dun collier waar een bedeltje aan kan) zijn er vanaf 200 euro... (55 euro per gram hoorde ik) ben diverse juweliers afgegaan en allen zijn zo duur. Een van de medewerkers vertelde dat de goudprijs gestegen is en het dus geen gunstige tijd is om te kopen.
Waardoor is de goudprijs zo hoog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/goud-waard-zilver-zilver-waard.30165
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant... maar ik vraag niet waarom zilver minder duur is dan goud.... ik vraag me af waarom de goudprijs zo hoog is op dit moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow oke, ik dacht misschien is het nog wel een goeie aanvulling ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is het zeker wel hoor :)

Het beste antwoord

Dat komt omdat er een financiele crisis is. Goud is in deze tijden een veilige belegging, het is immers waardevast. Omdat het een veilige belegging, is het een gewild product. En als de vraag omhoog gaat stijgt ook de prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de olieprijs zo laag is, is de goudprijs zo hoog...

Toegevoegd na 53 seconden:
Mensen kiezen goud of olie voor hun geld, daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat heeft dat met elkaar te maken??
paulus811
14 jaar geleden
Sorry Xinix, maar dit is praatje poep. Mensen kiezen vrijwel nooit olie voor hun geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet.
Beleggen in goud is altijd behoorlijk stabiel geweest. Omdat beleggen in aandelen of vastgoed momenteel nogal risicovol is, 'vlucht' men in goud. Het is dus gewoon een alternatief voor aandelen of vastgoed, maar dan zonder al te grote fluctuaties.

En veel vraag maakt de prijs van een gouden kettinkje hoog, je krijgt momenteel ook een erg hoge prijs voor oud goud.
paulus811
14 jaar geleden
Beleggers vluchten in goud als ze onzeker zijn over de aandelenmarkt. Het is op zich een onhandige reactie, want je legt er altijd veel geld op toe; als de economie aantrekt en je wil je goud verkopen is het veel minder waard, maar de meeste beleggers denken niet rationeel of denken zelfs nauwelijks.