Knikkers van klei worden sinds 1870 fabrieksmatig gemaakt. Vanaf 1890 konden ook de glazen knikkers fabrieksmatig worden gemaakt door speciale knikkermachines. Knikkers bestaan uit allerlei materialen, maar de glazen knikker blijft de populairste en is het meest duurzaam (slijt en breekt niet snel).

Het is niet zo eenvoudig om glazen knikkers te maken. Pas gesmolten glas moet in gelijke cilindertjes worden verdeeld. Deze cilinders gaan dan in een speciaal apparaat met een soort molenstenen, die het warme glas tot balletjes rollen. Het is lastig om dit heel precies te doen.

Vroeger werden er ook metalen knikkers gebruikt om te knikkeren.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Knikkers worden tegenwoordig van gerecycled glas gemaakt wat in een oven word gedaan waar het glas gesmolten word en na een tijd laten ze het glas er uit vloeien in een stroom die op verschillende tijds intervallen word onderbroken, door middel van een soort van schaar, hoe groter de tijdsintervallen hoe groter de knikker.
Vervolgens vallen de 'blobjes' glas op een soort van lopende band gevormd door de groef tussen 2 schroeven die er voor zorgen dat ze mooi rond worden. Wanneer dat klaar is worden ze door een groef tussen 2 cilinders gerold met waar de te kleine knikkers tussendoor en omgekeerd voor de te grote knikkers.
De ingewikkeldere knikkers worden handgemaakt dit door slierten van gekleurd glas te maken die om doorzichtig glas gedaan worden dan samen versmolten, dit mogelijk meerdere keren afhankelijk van watvoor knikker het moet worden. Ik verwacht dat dit met een kattenoog maar een keer zou hoeven, vervolgens gaat er weer een laag doorzichtig glas omheen en word er een sliert van gemaakt waar dan knikkers van gemaakt worden.

Voor ieder die een beetje engels kan is video waar hieronder naar gelinkt word echt geniaal, het is een aflevering van de serie "how it's made" deze keer gaande over de productie van knikkers.
Ook voor degene die geen engels kunnen verstaan is het erg illustratief om te zien als mijn verhaal het niet goed duidelijk maakt, wat ik op zich zou kunnen begrijpen.