welk kenmerkend aspect kan je aan de heksenverbrandingen koppelen?

Ik moet voor school een opdracht doen en ik weet niet goed welk van de kenmerkende aspecten bij dit onderwerp past.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (2)

Heksenvervolging vond voornamelijk plaats in de Renaissance, daarom is dit te plaatsen aan het tijdvak van Ontdekkers en Hervormers. Heksenvervolging is ook gekoppeld aan het Christendom want men dacht dat heksen geslachtsgemeenschap hadden gehad met de duivel, dus ik zou het koppelen aan een kenmerkend aspect dat ook met het Christendom te maken heeft, in dat geval is het te koppelen aan no. 21. Echter, het zou ook kunnen zijn dat het beter te koppelen is aan kenmerkend aspect van het Christendom uit een eerder tijdvak, met de redenatie dat dat kenmerkend aspect er uiteindelijk voor zorgde dat heksenvervolgingen konden plaatsvinden (bijvoorbeeld de verspreiding van het Christendom; no. 12).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kenmerkend aspect van de heksenvervolging is te koppelen aan de MACHTIGE KERK. Het woord 'REFORMATIE ' is ook een koppeling naar die periode waarin de heksenvervolgingen vooral plaats vonden.

De katholieke kerk was in die tijd erg machtig en moest nodig hervormd worden volgens de hervormers MAARTEN LUTHER en JOHANNES CALVIJN. Zij stelden dat de Paus geen gezag kon hebben en er geen bemiddelaars tussen God en de mens waren...iets dat voor de katholieke kerk wél gold. Zij besloten uit de katholieke kerk te stappen en protestantse kerken te stichten. De katholieke mis werd afgeschaft, de aflaten nutteloos verklaard en de sacramenten werden opnieuw omschreven. Miljoenen volgden hen en zo werd de reformatie een groot succes.

Zowel de protestanten als de katholieken maakten jacht op heksen. Dit kwam vooral omdat Luther en Calvijn vooral de nadruk legden op de DUIVEL die altijd aanwezig was, overal ter wereld en dat deze zo'n grote macht had dat het gevaarlijk dicht in de buurt lag van KETTERIJ. De duivel was altijd aanwezig, hij heerste over de mens en deed dit zowel lichamelijk als materieel en niemand was veilig voor hem. De mensen werd zo ingeprent dat zij altijd strijd met de duivel moesten voeren!

Zelf hielden L. en C. zich niet zo bezig met de traditionele hekserij. Wel ageerden zij hevig tegen afgoderij en wie zich daarmee bezig hield was bezig God te beheksen en moest worden vervolgd. De mensen echter werden vanaf de kansels dusdanig beïnvloed dat zij altijd sterk aandrongen op een veroordeling indien iemand van hekserij beschuldigd werd. Mede omdat hen altijd werd voorgehouden dat een vroom en streng moreel leven de mens voorbestemde om uitverkoren te zijn na de dood, hadden de mensen een hoge psychische druk om zondeloos te leven. Zij hadden dus een hoog 'zondebesef' en daarmee schuldgevoel als zij eens niet hieraan voldeden en niemand is zonder zonde ;-)

Om dit schuldgevoel kwijt te raken, schoven ze hun schuld graag op een ander en daarvoor was de 'heks' een uitstekende zondebok, want zij vertegenwoordigde immers het kwaad. Door haar de schuld te geven, veizelde men de eigen moraal weer op.

Toch waren het niet alleen de hervormers die aan de heksenwaan bijdroegen.. óók de INQUISITIE droeg haar steentje bij. Zij waren bang inkomsten te missen met de afname van heksenprocessen.
De heksenjacht in Europa vond grotendeels plaats van 1450 tot 1750.