Wat is een Kapoen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is sinterklaas gescastreert o.O?

Het beste antwoord

Een kapoen is een gecastreerde haan. Volgens de EU-definitie moet een kapoen een dier zijn dat is gecastreerd voor de seksuele volwassenheid en na de castratie minimaal 77 dagen is vetgemest. Volgens Amerikaanse richtlijnen uit 1922 moeten de dieren worden gecastreerd tussen de 6 en de 18 weken (gewicht 500 tot 1500 gram, afhankelijk van het ras). Het slachtgewicht kon 5500 gram bedragen.[1] Er is in de jaren 50 van de twintigste eeuw ook gebruik gemaakt van chemische castratie door middel van oestrogeenpellets ingebracht onder de huid van de nek, maar deze praktijk is inmiddels verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Sharona30;

Een gecastreerde ezel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ezel, haan; allebei vier letters....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een gecastreerde haan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kapoen was in de 19e eeuw een scheldwoord. Klaas Kapoen was een bekend (fictief) figuur die veel voorkwam in spotprenten. Klaas Kapoen wordt in de verhalen van school gestuurd, ontslagen bij zijn baas. Van kwaad tot erger belandt hij tenslotte in de gevangenis. Maar eenmaal vrij slaat hij aan het moorden en tenslotte belandt hij onder de guillotine.

Op de een of andere manier is de naam van Klaas Kapoen overgegaan naar Sinterklaas kapoentje. Dat een bisschop celibatair leeft en dus geen seksueel leven heeft net als een kapoen, zal hebben bijgedragen aan de associatie, maar belangrijker is waarschijnlijk dat "schoentje" rijmt op kapoentje.

Daarnaast is kapoen of kapoentje de benaming voor het lieveheersbeestje in bepaalde streektalen. Niet zo verwonderlijk als men weet dat het diertje tot de orde der haantjes behoort.

In Vlaanderen staat kapoen voor deugniet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je gewoon googlen, dat heb ik toevallig laatst gedaan omdat ik het ook niet wist. Een gecastreerde haan! :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kapoen is een gecastreerde haan.
Het woord kapoenTJE (als in Sinterklaas) is een ouderwets woord voor kwajongen, schoffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow ik schrok al :P, maar dan snap ik nog steeds niet waarom het wordt gezongen in het liedje.
Leuke toevoeging: in het Vlaams worden met kapoenen kinderen bedoeld.