Kan veel invloed hebben.

Als je bijvoorbeeld Chantal heet en iemand heeft nare ervaringen met ene Chantal heb je al een achterstand.

Ook schijnt het zo te zijn dat wanneer je iemand tegenkomt met de zelfde naam als jij, je gelijk een hekel aan hem/haar hebt. (Is hekel misschien een beetje overdreven geformuleerd maar de strekking is in ieder geval duidelijk.)

Wanneer je een beetje aan aparte voornaam hebt kun je er ook nog mee geplaagd worden.

Wanneer het op iets leuks rijmt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Zolang je een gewone naam hebt, geen enkele. Het is dan prettig dat je een naam hebt. Dan weet je dat ze het tegen jou hebben.
Een vreemde naam of een naam waar de vreselijkste scheldwoorden op rijmen kan weer wat lastiger zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er van af.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is eens wetenschappelijk onderzocht. Mensen blijken een voorkeur te hebben voor opties (partner, woonplaats) die met dezelfde letter beginnen als hun voornaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
mjn, ja dat heb ik ook eens gelezen. Grappig, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MarieAnne: statisch gezien dan, he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uh, statistisch, bedoelde ik
Ik vind mijn eigen voornaam niet echt heel erg leuk en nam me voor dat met mijn kinderen beter te doen.
Toch zijn 2 van 4 kinderen niet heel erg tevreden met hun voornaam.
Heeft het invloed? Een van mijn zonen heeft een naam die door plotselinge ontwikkeling in deze tijd bepaalde associaties oproept waar hij helemaal niet blij mee is.
Soms kan het je leven dus beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voornaam wordt door veel mensen verkeerd geschreven en verkeerd uitgesproken. Heel irritant.

Pas kortgeleden zei iemand dat ik gewoon steeds moest zeggen dat iedereen mijn naam met drie o's moest uitspreken. Dat bleek heel goed te werken!
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ken ik, ik heb een Scandinavische naam. Ik ken een paar honderd uitspraken (bij wijze van spreken dan), en heb 1 keer de Noorse uitspraak gehoord, daar keek ik wel even raar van op, ik herkende het niet eens direct. Gelukkig heeft het me nooit echt gestoord, maar fijn dat jij een goede oplossing hebt gevonden.
Antoni
14 jaar geleden
MarieAnne, ik heet wel Antoni, maar iedereen spreekt dat uit als Ántoni (met de klemtoon op de A), terwijl het (in mijn geval) Antóni (met de klemtoon op de O) moet zijn. Als je dan zegt, dan mijn naam met drie o's (Antoooni) moet worden uitgesproken, is het voor de meesten erg duidelijk!
Mijn nichtje heeft vlak na de aanslag op het WTC problemen gehad op schiphol door haar naam.Ze ging op vakantie naar Mexico en omdat de initialen van haar voornaam gecombineerd met haar achternaam de naam Sadam vormen werd ze staande gehouden door de douane.
Ze zagen al snel dat deze blonde Nederlandse dame geen enkele connectie had met de terrorist maar ze is flink geschrokken.

Je kunt door de combinatie van je naam met een situatie dus wel eens voor verrassingen komen te staan.
Denk b.v.ook aan een krantenartikel met jouw initialen,mensen die je kennen zullen kunnen denken dat het over jou gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een naam hebt gekregen dat 'normaal' klinkt in de oren van de meeste mensen dan denk ik dat je naam niet veel invloed heeft. Maar wanneer een heel abnormale naam hebt dan kan dat denk ik wel positieve of juist heel negatieve effecten hebben. Zo hoorde ik laatst over een jongen die Stoffel heet. Ja sorry, maar dat kun je je kind toch niet aan doen. Een naam doet in zo'n geval wel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voornaam kan heel veel inlvoed hebben op de rest van je leven. Ik heb bij mijn geboorte een naam gekregen die geen enkele andere nederlander (of buitenlander) heeft.... ben er ook nooit blij mee geweest.... Op de een of andere manier voel je je dan uniek... als iemand je naam uitspreekt móeten ze het wel over jou hebben... dat vond ik maar niks.
Heb dan ook rond mijn 20e mijn naam ingekort... het eerste deel is namelijk wel een gangbare naam. Iedereen die ik vanaf dat moment leerde kennen wist alleen die naam... en zie daar, 8 jaar later; behalve mijn moeder noemt iedereen mij zoals ik graag wil.
Het kan gezien worden als raar... maar ik ben gewoon nooit blij geweest met mijn naam.

Er zullen altijd namen zijn die door de maatschappij als vreemd worden ervaren.... kinderen (en ook ouderen) kunnen jarenlang gepest worden met hun naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voornaam is Jurre, maar ik heet al mijn hele leven Bjorn, jurgen, jurrie, jurren, jurn enz.... Best irritand, zo moeilijk is jurre toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voornaam heeft geen enkele (negatieve) invloed op mijn leven. Het is mijn naam, me door mijn ouders gegeven, en of het nou mij eigen keus geweest zou zijn of niet, ik ben er trots op want hun vonden hem mooi en gaven t aan mij met liefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een klank die je met jezelf verbindt, en een klank heeft evenveel effect als een kleur. Ik weet alleen helaas niet welke klank welk effect heeft.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog de numerologie, maar die gaan er eerder van uit dat jouw-zijn invloed heeft op de naam die je kreeg, en niet de naam op jou. Denk ik, ik ben er nog niet zo bedreven in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zeer irritant zijn. Zo ken ik iemand die Elvis heet. Hij moet zeer goed op zijn passen letten. Bij het minste dat hij zou mispeuteren zullen ze wel in de 15 omliggende dorpen weten over wie het gaat omdat hij er enige is met die unieke voornaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, ik vind vaak dat een voornaam bij iemand past. Je bent naar je naam toegegroeid, of andersom: je hebt een naam gekregen die bij je past.

Ik heb een jaar of 15 geleden mijn voornaam veranderd. De naam die ik nu heb past bij mij. Mijn vorige voornaam had geen goede invloed, die naam was ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn korte naam heeft erg veel invloed op mijn leven...Ik hoor iedere dag ow-dat doet *** wel even of vraag maar aan ***
het is en veels te makkelijke naam.