Het onweerde vandaag?

Onweer betekend altijd weersverandering, maar nou zie ik op de berichten dat het de hele week regent, dus geen veranderingen... hoezo dan onweer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Als je de afgelopen dagen buiten bent geweest, zal het je zijn opgevallen dat het een dag of drie schitterend warm weer is geweest, zonnetje, heerlijke temperaturen, ongewoon warm voor de tijd van het jaar.
En wat krijgen we na warm weer ? Juist ; onweer. Het onweer van nu geeft dus aan dat die warme lekkere dagen achter de rug zijn, en er nu een weersverandering aan zit te komen : het wordt weer putweer.
Niet voor niets hebben we de meeste onweer in de zomer, ook na uitzonderlijk warme dagen voor het weer (tijdelijk of voor langere tijd) weer omslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat Marleen wel gelijk heeft, hoewel ik daar wel aan toe wil voegen dat mijn moeder vroeger in zulke rare weersomstandigheden altijd zei: "De winter neemt afscheid van de herfst", of: "De lente neemt afscheid van de winter". M.a.w. dat het te maken heeft met de wisselingen van de seizoenen.

Je kunt het natuurlijk bakerpraatjes noemen maar ik ben dit nooit meer vergeten, en ik denk er elke keer nog weer aan wanneer het op de grenzen van de seizoenen gaat onweren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onweer betekend niet altijd weersomslagen hoor! Het kan morgen gewoon weer onweren hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onweer in Nederland kan drie dingen betekenen.
Ten eerste waar jij op doelt, een verandering van weer.
Dit komt meestal in de zomer voor als er een langere tijd van mooi warm weer is geweest dan eindigt dit vaak met onweer.
Dit komt door het opdringen van minder warme lucht, meestal uit het zuidwesten.
Deze minder warme lucht is op grote hoogte vaak erg koud, hier door ontstaat er een groot themperatuurs verschil tussen de warme lucht nabij de grond en de zeer koude lucht hoog er boven.
Hierdoor onstaan er hevige buien, die zeer hoog gaan en vaak onweer en hagel geven.
Zo kan het midden in de zomer, bij warm weer hagelen.
Dit soort onweer betekent meestal het einde van een warme stabiele perioden.

Het tweede soort onweer ontstaat als het zomers erg warm is en de lucht erg vochtig, aan het einde van de dag ontstaan er warmte onweders, in dit geval betekent het niet het einde van het mooie weer.

Het derde soort onweer zie je vaak bij een depressie in de herfst, winter en voorjaar, die eerst een warmtefront geven met langdurig regen en daarna een koufront met buien, opnieuw is de themperatuursverschil tussen beneden en boven de reden dat het koufront erg actief kan worden en de buien onweer en hagel kunnen geven, Ook het nog vrij warme zeewater kan hier invloed op hebben.
Bij dit soort onweer betekent het niet dat het ander weer wordt, maar meestal meer depressie's met ongeveer het zelfde regenachtige weer, zoals nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord Ed, heel duidelijk! +1