Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn cadeaubonnen van bv. V&D of Douglas inwisselbaar tot vermelde datum of onbeperkt inwisselbaar? ("Geld verliest niet zijn waarde"??)

Er staat een datum op cadeaubonnen :"In te wisselen uiterlijk tot één jaar na deze datum", ik houd me hier aan, maar volgens een ander blijven deze bonnen altijd in te wisselen, ook na deze datum dus. Hoe zit dit??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een bon moet minimaal een jaar geldig zijn, korter wordt als onredelijk beschouwd. In de praktijk gaan de meeste ondernemers soepel om met een ‘verlopen’ cadeaubon. Maar strikt formeel staat hij in zijn recht als hij zegt dat de bon niet meer geldig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb regelmatig gehad dat ik een bon niet kon inleveren omdat hij verlopen was, slechts 5 dagen. Het ligt maar net aan de medewerker die er staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het kopen van een cadeaubon betaalt u de winkelier vooruit, zodat u later een artikel kunt uitzoeken ter waarde van het bedrag dat op de cadeaubon staat vermeld. De winkelier is niet verplicht om de cadeaubon in te wisselen voor geld.

Als er op de cadeaubon geen datum staat, dan is de bon onbeperkt geldig. Indien er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon staat, dan kunt u de bon gedurende vijf jaar inwisselen. Winkeliers verkopen ook cadeaubonnen met een beperktere geldigheidsduur. In dat geval staan er vaak een uitgiftedatum en een geldigheidsduur op de bon. Een geldigheidsduur van korter dan één jaar is meestal onredelijk. De verkoper moet dan aantonen dat in zijn geval een kortere geldigheidsduur wel redelijk is, bijvoorbeeld de consumptiebonnen of muntjes op een bepaald feest of festival.

Indien geldigheidsduur van uw cadeaubon verstreken is, kunt u niet afdwingen alsnog een artikel te mogen uitzoeken. U bent in dat geval afhankelijk van de coulance van de winkelier
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding