Wat gebeurt er als je door een zwart gat gaat?

Is daar naar geraden of hebben ze dat op de één of andere manier kunnen onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Een 'zwart gat' is het effect dat plaatsvindt wanneer materie in ons universum dusdanig 'implodeert' dat het meer massa dan omvang krijgt. Dit zorgt voor een steeds grotere aantrekkingskracht op de omgeving van deze materie en zelfs licht wordt afgebogen en aangetrokken.
Een zwart gat is dus niets anders dan een brok materie (dus geen GAT) en daar kun je niet doorheen. Alles wat er kan gebeuren is dat de op het moment dat je te dicht in de buurt van de materie komt, waardoor je door de aantrekkingskracht in een oneindig grote valversnelling beland en in een 'oogwenk' onderdeel bent geworden van die materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan niet door zo'n gat. Want je kan nooit heelhuids de grens passeren daar waar zelfs licht niet meer kan ontsnappen.
Wel kan 't zijn dat we met z'n allen in een zwart gat leven; teweten: ons heelal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, dan wordt je eerst elementair deeltje voor elementair deeltje gespaghettiet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gespaghettiet....wat een prachtig werkwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan vooral de laatste 4 letters.
Er is toevallig net een nieuwe BBC doc over zwarte gaten verschenen: "Who's afraid of a big black hole". Kijk daar maar eens naar voor inspiratie.

Wat jouw vraag betreft: dat is tot nu toe slechts voer voor theoretici. Dat zijn mensen die proberen met modellen (formules) voor hoe het universum werkt, proberen te voorspellen hoe zo'n zwart gat van binnen werkt. En dat zou je "raden" kunnen noemen ja :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zit je in een doolhof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zit je het donker