Is het normaal als ik dingen tel ?

als ik bijvoorbeeld op de wc zit, tel ik altijd de rijtjes tegels de vloer en de muur en dan zoek ik de middelste op zodat het gelijk aantal wordt, en dat heb ik ook met stoeptegels, en soms met andere dingen hekken enz..
is het normaal ? ik heb het allang wel gewent maarsoms wel lastig , wie heeft dit ook ? kan het een rede wezen waarom ik doe ?

Toegevoegd na 14 uur:
ik heb dit vanaf kind al en nog nooit met iemand er over gehad, ik ging ook altijd in de auto bomen koeien en nummer bordjes tellen.

Toegevoegd na 14 uur:
wel grappig dat ik niet de enige bent.dat er meer mensen zijn die dat ook hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6K

Antwoorden (19)

Dit zou eventueel kunnen vallen onder dwang neurose ook bekend als obsessieve dwang handelingen. Lees hier meer over in de onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, leuke avatar heb je trouwens, vroeger op mn werk kreeg ik de bijnaam koekiemonster omdat ik nooit ontbeet maar altijd koekjes at 's morgens.
Nee dat is een normale tik, daar hoef je je geen zorgen om te maken, dat is normaal voor intelligente mensen...

Het is om wat te doen te hebben, je wil niet dat je de stilte ontmoet... Dus om verveling tegen te gaan... een soort van psychische perseverantie... Maar is niet gevaarlijk of zeldzaam...

Toegevoegd na 29 minuten:
.

Intelligent is voor mij zonder persoon, dus als iemand verlost is van alle persoonlijkheid dan is die per definitie intelligent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schat geef me een hand, dat heet dwangneurose.. word er GEK van!!.....ik heb het met ALLES!!. tegels tellen, lichtknopjes aan tikken, 2x achterom kijken als ik van de wc kom, kruisje slaan als ik opsta, VER-MOEI-END!!..als je een zalfje ondekt wat het laat stoppen, laat me het weten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank... naatje voor je openheid... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zalfje is niet nodig Naatje! Het zit tussen je oortjes. Ook tussen de mijne hoor.Hoewe,l bij mij is het OREN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie en je openheid +1
Heleboel mensen hebben dat. Die dwingen zichzelf tot dit soort nutteloze zaken. Of willen niet op de naadjes tussen de straattegels lopen, of lopen honderd keer naar het gasfornuis om te kijken of het wel uit is.
Als je er geen last van hebt, niets aan doen.
Als je denkt dat die gewoonte de baas over jou aan het spelen is, dan is er wel wat aan de hand.
Dat noemen we een dwangstoornis of obsessieve compulsieve stoornis.
Ga dan eens naar www.adfstichting.nl.

Toegevoegd na 14 uur:
Er komt een mooie documentaire op 17 december op Ned2:
http://www.defamilie.net/angst/synopsis.html
14 jaar geleden
Héél herkenbaar, ik tel ook altijd de kleding die ik in de was doe, de kopjes uit de afwasmachine het kan geen kwaad en ach wat is normaal?? Als je er niet teveel last van hebt dan zou ik me er niet te druk over maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord en voor je openheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik tel altijd de aantal keren dat ik kauw op mijn eten, en dan moet het ook nog een vaste routine zijn; vier keer kauwen met mijn linker kiezen, vier keer met de rechter, twee keer met beide hoektanden en twee keer voor. Het is niet hetzelfde, maar het heeft te maken met tellen :').

Ik denk dat het vrij normaal is, of in ieder geval niet kwalijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden is dat je zou kunnen lijden aan dwanggedachten. Waarvan je bang wordt of die je dan wel of niet gepast vindt.

Je klachten kunnen je normale routine en werk beinvloeden.
Ja het is lastig maar als het je leven echt gaat beinvloeden zou ik medische hulp vragen. Je hoeft je er niet voor te schamen. VELEN hebben dit.

Toegevoegd na 11 minuten:
O ja ik ook. Moet altijd contoleren of het gas uit is en het koffiezetapparaat uit, deuren op slot etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks. naar eer en geweten gedaan
Nee hoor. Ik tel dingen atijd tot 8. Vind ik een handig getal.
Ik poets mijn tanden 8 x links 8 x rechts, 8 x van binen enz.
Doe veel fitness oefeningen in veelvoud van 8.
Als ik wandel tel ik auto's tot 8 en begin dan weer opnieuw, enz.
Ik vind ook dat ik makkelijker kan hoofdrekenen door een van de getallen naar een veelvoud van 8 te herleiden en het ander net zo vaak met 2 te vermenigvuldigen als het getal met 2 gedeeld kan worden en de uitkomst nog even met een van te voren bepaald restgetal te verhogen of te verlagen.
Probeer maar eens een paar keer.
Het zal wel een ernstige afwijking zijn. Maar we hebben alemaal wel iets vreemds, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan zijn dat jij teruggrijpt naar de ontwikkelingsfase van het mytisch denken...
dat is normaal gezien de ontwikkelingsperiode van kinderen van een jaar of 8 of 9...
in die periode van het leven hanteren kinderen een tel- of ritueel systeem om grip te krijgen op de voor hun nog onbegrijpelijke wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +1
Ik tel altijd de nummers van autonummerborden bij elkaar op. De cijfers los van elkaar en de getallen dubbel. En dat moet zo snel mogelijk, zeker op de snelweg.
Als auto's 4 letters hebben dan probeer ik met toevoeging van alleen klinkers zoveel mogelijk woorden te maken.
Verder tel ik net als jij ook van die grote tegels, of lampen in het plafond (in van die zalen).
Eigenlijk is het gewoon een soort intelligentiespelletje om je geest actief te houden.
Dus maak je er niet druk om, totdat je het "moet" van jezelf, en er niet meer mee kunt stoppen of het niet meer als een spelletje ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nooit ongelukken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, tot nog toe niet. Maar ik doe het overigens vaak op de fiets, of als ik zelf niet achter het stuur zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +1
Ja hoor.!
This heel normaal.
Men wil altijd met iets bezig willen zijn denk ik.
Als je gaat zitten niksen. Dan heb je kans van die sombere gedachten in je hoofd..
En dat is niet goed.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
chekerz
Gezien al deze antwoorden is het een heel normaal verschijnsel.Ik wist niet dat er zoveel mensen 'last'van hadden.Ik doe het ook,ik tel de dingen die ik uit de wasmachine haal en als ik het ophang tel ik het nogmaals.
Ik heb het ook met lezen,als ik aan tafel zit en er staan verpakkingen op tafel b.v. hagelslag e.d. dan moet ik lezen dat er "hagelslag"op dat pak staat of "volle melk".
Ik denk er niet over na,het gaat automatisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee heel normaal,doe ik ook en ik vind mij zelf normaal.IQ van 100.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +1
Ik tel nooit zomaar wat, dus in mijn ogen is het niet normaal.
Maar... heb je er ook last van? Zolang je er geen last van hebt, zou ik er geen probleem van maken. Pas als je er echt last van krijgt, is het wellicht een dwangneurose en zou je er mee naar een psycholoog kunnen.
Enne: heb je wel eens geprobeerd iets anders te doen als je op de wc zit, bijvoorbeeld een boekje lezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord heb er niet zo veel last van is inderdaad een idee om een boekje naar de wc mee te nemen. +1
misschien een vorm van gill de la tourett
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik herken het wel ,maar ik ben er niet altijd mee bezig,als je het echt moet van je zelf lijkt het een dwang.Want als je het niet doet gebeurd er iets ergs????denk je dat??Je moet het doen ,als je het niet doet dan...????Wij telde laatst de windmolens richting Lelystad..ik werd er op een gegeven moment "niet goed"van,we lieten het maar los.Mijn vriendin heeft het als ze aan het afwasen is ,telt ze de hoeveelheid dingen die ze afwast.Het lijkt erop dat je een bepaalde grip zoekt op het tellen.Als het pretig voelt waarom nietAls het naar voelt ..zou ik stoppen met tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, herkenbaar. Al heb ik het niet in zo'n extreme vorm dan sommige hier, ik tel ook tegeltjes op de vloer van het toilet, en dan probeer ik bepaalde vormen te maken van de tegeltjes. Leek mij altijd meer iets uit verveling dan een dwang neurose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volkomen getikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het zelf ook, maar niet obsessief.
Volgens mij ben je dan gewoon wat wiskundiger ingesteld.