Ik werk in de thuiszorg als helpende niveau 2 mag ik alleen met een til/stalift werken,en medicatie verstrekken aan de cliente?

til/stalift.medicatie.Mag ik deze handelingen doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
13.7K

Antwoorden (7)

Nee ik weet haast wel zeker van niet medicatie in ieder geval niet.
maar dat soort dingen heb je toch geleerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag aannemen dat je zelf weet waarvoor je geleerd hebt. Anders kan je dat even aan je leidinggevende vragen. Ik denk zelf dat je dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je helpende niv 2 dan heb je een opleiding gehad anders ben niet je niet gekwalificeerd als helpen niv 2.
Ik weet niet wat voor opleiding je hebt gehad, maar bv bejaardenverzorgende of verpleeghulp is een opleiding die nu helpen niv 2 heet.
Als het goed is heb je daar zeker geleerd te werken met een tillift en ook het verstrekken van medicijnen en subcutaan injecteren (bv insuline) zat in je opleiding.
Heb je twijfels vraag het dan aan je leiding gevende.
Misschien kun je wat duidelijker aangeven waarom je de vraag stelt, vind je dat er teveel van je gevraagd wordt? Of mag je van leidinggevende deze handelingen niet doen terwijl jij het idee hebt dit wel te mogen.

Toegevoegd na 26 seconden:
En welke opleiding je hebt gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als helpende mag je bij ons zeker geen medicatie geven. Dit geld alleen voor verzorgende, verzorgende ig en verpleegkundigen.
Maar dit is op een PG afdeling.
Je mag alleen handelingen uitvoeren als je daar bevoegd en bekwaam voor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zo is het bij ons op het werk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
een tillift gebruiken is verplicht onder begeleiding,medicatie delen mag je alleen als je een BIG geschoold bent.Zie BIG registratiee op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De tillift zal je mogen gebruiken maar medicijnen toedienen zeer zeker niet. Mocht het toch mis gaan, wie is er in jou ogen dan aansprakelijk, jij of je leidinggevende?

Toegevoegd na 3 minuten:
aansprakelijk / verantwoordelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is het zo dat een helpende niveau 2 wel met een til/stalift mag werken, mits bekwaam.
Medicatie verstrekken beslist niet, dit is een taak van een verzorgende 3 IG.