Wie heeft het liefdesteken, een hartje, bedacht of uitgebeeld?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Het gestileerde hart is via de christelijke iconografie symbool geworden. Het 'bloedende hart' van de Christus en het 'huilende' of 'compassievolle hart' van de Heilige Maagd stammen uit en van ná de middeleeuwen.

De relatie met liefde is omdat de mens liefde (en andere mooie en spirituele of religieuze eigenschappen) verbindt met het hart. Het symbool voor hart is zo ook symbool voor liefde geworden in de Westerse en van oorsprong christelijke cultuur althans.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat mensen al vanaf de oudheid ervanuit gaan dat liefde in je hart ontstaat. Het hartteken heeft iets weg van de boog van Eros, al moet je hier wel de nodige fantasie voor hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan je hart 'verliezen' aan iemand, het kan 'gebroken' worden door iemand etc.
Liefde zou dus gelijk staan aan iemand anders de beschikking over je hart te geven.